Voor velen gelden ze als de meest afzichtelijke producten die de mode ooit heeft voortgebracht: Crocs en de sportieve heuptas. Welnu, die twee controversiële items zijn nu samengesmolten in de ‘Pocket Croc’.
Het gaat om een Croc-klomp met enkelbandje waaraan een klein tasje is bevestigd, een hieltasje zeg maar. Crocs is hiervoor de samenwerking aangegaan met de Japanse winkelketen en het modemerk Beams, waar de ‘Pocket Croc’ voor 5940 yen, ofwel zo’n 50 euro verkrijgbaar is.
De wereld sloeg niet meteen stijl achterover van enthousiasme toen het hybride klomptasje vorige maand werd gelanceerd. Het Amerikaanse magazine Fast Company kondigde de samenwerking aan met de kop: ‘Crocs zijn nog absurder geworden’. En ‘Crocs en heuptasjes kunnen nog lelijker’, concludeerde The New York Post.
Maar 'Pocket Croc' bewijst zijn haters het tegendeel.
Het groenpaarse modemonster van Frankenstein zoekt niet alleen de grenzen op van esthetiek, het is ook een briljante zakelijke zet. Deze is in lijn met Crocs strategie die het merk een indrukwekkende comeback heeft bezorgd de afgelopen jaren.
Zijn de 'Pocket Crocs' lelijk? Misschien. Maar je kunt niet zomaar aannemen dat lelijkheid hetzelfde is als onaantrekkelijk voor consumenten en schadelijk voor een modebedrijf. Lelijke mode is volledig mainstream geworden.
"Lelijke items zijn zo ironisch dat ze weer trendy worden. Dat komt ook door designermerken die hun eigen lelijke kleding lanceren", schreef Business Insiders Mary Hanbury in 2018. "Het is een perfecte marketingtruc omdat die lelijke producten met stevige prijskaartjes viral gaan op social media."
Zo kwam Vetements met sok-sneakers en laarzen tot aan je heup waarvoor honderden euro's moeten worden neergeteld. Y/Projects fabriceerde een dijhoge Ugg-laars. En lelijk, onflatteus denim met slechte snit is het nieuwe normaal. Het was tussen februari 2018 en februari 2019 goed voor een toename van 9 procent in jeansverkopen voor vrouwen.
Crocs heeft de catwalktrends naar de straat gebracht. Want het was Balenciaga dat met platform-Crocs op de proppen kwam tijdens de Parijse Fashion Week in oktober 2017. Een paar maanden later, na de lancering voor het grote publiek, waren ze binnen een paar uur uitverkocht, ondanks het prijskaartje van 750 euro.
Met lelijk als het nieuwe cool, floreert Crocs.
In april meldde het bedrijf een groei van 10,8 procent in de winkelverkopen van 2018. De online verkopen stegen dat jaar met 22,5 procent. De populariteit van het merk is 'skyhigh' onder trendy tieners. Twee keer per jaar doet de Amerikaanse investeringsbank Piper Jaffray onderzoek naar de voorkeuren van pubers. Crocs staat op de 13e plek in de ranglijst van populairste schoenmerken onder tieners, vorig jaar stond het merk nog op nummer 27.
"We zien echt een connectie tussen ons en een generatie als consumentengroep", zei Crocs-CEO Andrew Rees over generatie Z tijdens een call met investeerders. "We bieden ze een product met enorme waarde."
Crocs is onder meer succesvol geworden door samenwerking met beroemdheden en andere modemerken. Het weet zo de lelijkheid die inherent is aan de klomp, te cultiveren.
De twee edities in samenwerking met rapper Post Malone eind 2018 waren binnen mum van tijd uitverkocht. In 2019 heeft Crocs alweer nieuwe modellen gelanceerd in samenwerking met streetwear-merken waaronder Pleasures, Left Hand LA en Chinatown Market. Ook deze waren supersnel uitverkocht.
De 'Pocket Crock' in samenwerking met Beams is helemaal in lijn met deze strategie. Het opzichtige buideltje, dat overigens ook aan de voorkant gedragen kan worden als je het riempje omklapt, maakt de klomp alleen maar aantrekkelijker in het huidige modetijdperk waarin lelijk het nieuwe mooi is.
Zijn er praktische bezwaren te melden? Jazeker! Business Insiders Mary Hanburry wees erop dat mensen die achter je lopen op het tasje kunnen trappen en het er zo per ongeluk af kunnen rukken. "En in een grote menigte zou je weleens onder de voet gelopen kunnen worden als je bukt om bijvoorbeeld muntjes uit het tasje te pakken."
Maar deze risico's verbleken natuurlijk bij het rendement voor zowel Crocs als Crocs-dragers. Mensen die het nieuwste Crocs-gedrocht belachelijk maken, begrijpen niet hoe leuk het is om een lelijke, semi-praktische en semi-absurde schoen te dragen. Tieners en alle anderen met Crocs aan hun voeten, begrijpen dat wel. Het zijn de haters die de boot missen.
Lees ook meer over mode:
- Deze trucs gebruikt modemerk Zara om te ontdekken welke kledingstijl jij wilt kopen – nog vóórdat je dat zelf weet
- Dit zijn de populairste modemerken van het moment – als sterren ze dragen piekt de interesse
- Waarom zitten de knoopjes van een overhemd bij mannen rechts en bij vrouwen links?
- Karl Lagerfeld dronk 10 blikjes Coca-Cola Light per dag en noemde toast het toppunt van luxe
- Microsoft geeft deze oerlelijke Windows 95-trui weg aan 100 trouwe fans – en de meeste zijn al vergeven