Crocs, de maker van de gelijknamige schoenen, ging bijna ten onder. Maar het bedrijf is terug, met slimme nieuwe ontwerpen en eigen winkels.

De korte geschiedenis van Crocs kun je zonder overdrijving als stormachtig omschrijven.

Ga maar na. In 2005 kwamen de eerste Crocs op de markt: felgekleurde klompen die vederlicht maar onverwoestbaar waren. Bedacht door een groepje visvrienden, die het ook wel handig vonden als de schoen in water bruikbaar was en bleef drijven.

Crocs werd een cult. In luttele maanden produceerde het bedrijf een miljoen paar per maand. Niet alleen verpleegsters omarmden de klompen maar ook celebrities als Al Pacino en Jack Nicholson schaamden zich niet. In 2007 boekte het bedrijf een omzet van bijna 850 miljoen dollar.

Uit de gratie

Maar kort daarna ging het mis. Vreselijk mis. Of het nu door de kredietcrisis kwam of door de discussies over het vermeende ongezonde karakter van de schoenen, of omdat het merk zijn collecties niet genoeg vernieuwde: feit was
dat de vraag instortte. Net zoals de beurskoers, want Crocs was inmiddels een beursfonds. Die kelderde van een hoogtepunt van 75 dollar tot onder de dollar. Twee jaar van zware verliezen volgden.

Toch overleefde Crocs. Mede dankzij de komst van een nieuwe topman, John McCarvel, zo schrijft de Britse zondagskrant The Observer.

McCarvel sloot fabrieken in Brazilië en Canada, en schrapte tweeduizend banen.

Crocassins

Maar bovenal vernieuwde hij de collectie. Zo kwamen er slippers, mocassins, (Crocassins) kinderschoenen die in zonlicht van kleur veranderen en nu komen er zelfs lichtgewicht basketbalschoenen aan aan.

Kekke andere modellen masseren je zolen. Ze zijn allemaal gemaakt van het gepatenteerde eigen materiaal, waarvan dit jaar een vernieuwde versie zal worden gebruikt. McCarvel tegenover The Observer: "Ik ben blij om te zeggen dat niemand ons meer kan beschuldigen dat we de lelijkste schoen ter wereld maken."

Crocs presenteert de 250 modellen nu in eigen winkels, die met een tempo van honderd filialen per jaar hun deuren openen. In Nederland heeft Crocs negen vestigingen, onder andere in Den Haag, Maastricht, Amsterdam en Rotterdam en een Oulet in Lelystad.

De aloude Crocs maken nog maar pakweg 15 tot 18 procent van de wereldwijde omzet uit, die naar verwachting dit jaar weer rond de 800 miljoen dollar bedraagt. Het bedrijf is inmiddels schuldenvrij en heeft zelfs 150 miljoen op de bank; 2010 werd winstgevend afgesloten. De beurskoers is weer omhoog geschoten naar zo'n 18 dollar.

Crocs blijkt meer dan een eendagsvlieg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl