- Op het gebied van relatiemarketing valt door bedrijven nog veel winst te behalen.
- Gelukkig zijn er CRM-strategieën en systemen om je daarbij te helpen.
- Benieuwd hoe? In dit artikel bespreken we vier manieren waarop jij je voordeel kan doen met CRM.
Na een lange dag op de beurs heb je een waslijst aan verworven leads. In plaats van deze op te volgen, laat je ze links liggen of raak je zelfs de contactgegevens kwijt. Herkenbaar?
Met de juiste relatiemarketing loop je nooit meer een klant mis.
Benieuwd hoe? Dit zijn vier manieren waarop een CRM-strategie en systeem je helpen.
1. Speel in op nieuwe ontwikkelingen
Wel eens gehoord van Social CRM (SCRM)? Als je je klantgegevens nog steeds beheert in een offline Excel-bestand misschien niet. Het kost dan ook veel tijd om op de hoogte te blijven van de laatste marketingontwikkelingen.
Wanneer je gebruik maakt van een online CRM-systeem zul je automatisch van zulke nieuwe functies gebruik kunnen maken. Dat betekent dat je meer tijd overhoudt voor andere zaken, zoals het volgen van de laatste markttrends.
2. Behaal concurrentievoordeel
Neem het hierboven genoemde SCRM. Voor veel bedrijven is social media nog steeds een onbenutte bron van mogelijkheden. Pas wanneer je ook deze online-inzichten in je netwerk en doelgroep meeneemt, ben je écht op de hoogte van je markt.
Daarnaast houd je op zulke platformen ook nog eens gemakkelijk de competitie in de gaten, waardoor dat concurrentievoordeel zo gerealiseerd is.
3. Mis geen verkoopkansen
“Heb je gister die reminder nog verstuurd?” Omdat de telefoon gister roodgloeiend stond, is het je ontschoten om Rick te herinneren aan zijn openstaande offerte.
Door optimaal gebruik te maken van je CRM-systeem en automatische reminders in te stellen, hoef je geen enkele verkoopkans meer te missen. Zo kan jij je focussen op andere zaken.
4. Bewaar het overzicht
Misschien is Rick niet de enige met een openstaande offerte? En hoe zit het met die ene partij van vorige week, is dat verkoopproces inmiddels afgerond? Het overzicht bewaren kan soms een hele klus zijn.
Gelukkig beschikken de meeste CRM-systemen over de mogelijkheid eenvoudig offertes aan te maken en te versturen. Doordat alles in hetzelfde programma gebeurt, verlies je geen klant – van acquisitie tot het sluiten van de deal – meer uit het oog.
Overtuigd? Of wil je de software liever eerst uitproberen? Bij de meeste aanbieders van CRM-systemen kun je gebruik maken van een gratis proefperiode.
Neem ook eens een kijkje bij de CRM-vergelijker van Appwiki en vind eenvoudig de software die bij jou past.
Insider Bedrijfssoftware is een service die je als bedrijf helpt om de beste keuzes te maken bij de aanschaf van bedrijfssoftware, in samenwerking met Appwiki. Business Insider Nederland kan een vergoeding ontvangen bij een eventuele aankoop.