Pas op de plaats maken, het lijkt een normale reflex in deze tijd.
Toch is het belangrijk om als bedrijf de lange termijn niet uit het oog te verliezen. Sterker nog: juist nu kan het interessant zijn om te focussen op acquisitie en CRM-marketing. Je wilt natuurlijk niet zonder opdrachten of klanten komen te zitten.
Doordat iedereen thuiswerkt, is het werk van veel sales-accountants er iets anders uit komen te zien. Het doen van koude acquisitie, en dus het binnenhalen van nieuwe klanten, heeft voor veel bedrijven op dit moment minder prioriteit. Zij richten zich juist op bestaande klanten, klantrelaties en retentie.
Werk je nu aan de acquisitie en marketing van later, dan kun je straks gericht aan de slag als de wereld weer van het slot gaat en ben je concurrenten een stap voor.
Een CRM-systeem kan je hierbij helpen. Een CRM is namelijk niet enkel een klantbeheersysteem, maar ook uitermate geschikt om acquisitie en marketing te ondersteunen. Zo vind je in de software handige functies waardoor je dit werk efficiënt kunt doen.
Dit zijn de beste oplossingen voor acquisitie en CRM-marketing:
Hoe kan een CRM-systeem je helpen bij acquisitie en marketing?
Stel herinneringen in met CRM
Met een CRM-systeem kun je heel eenvoudig je verkoopproces structureren en automatiseren. Simpelweg door klantgegevens, contactmomenten en afspraken op een rij te zetten. Door herinneringen in te stellen zorg je ervoor dat je nooit vergeet een (potentiële) klant te bellen.
Leadgeneratie leent zich hier perfect voor. Weet je bijvoorbeeld dat een klant pas in het vierde kwartaal met zijn strategie voor het nieuwe jaar aan de slag gaat en dan pas met het budget aan de slag gaat? Stel dan in je CRM een herinnering in om in het najaar contact op te nemen. Zo zorg je voor een goede follow-up.
Maak een integratie met LinkedIn
Wist je dat je LinkedIn-profielen kunt koppelen aan CRM-software? Met een speciale plugin kun je de LinkedIn-accounts aan de klantgegevens in je systeem koppelen. Wisselt je contactpersoon van functie? Dan kun je automatisch een statusupdate ontvangen als je dat wilt. Stapt hij of zij over na een vergelijkbare functie bij een ander bedrijf, dan biedt dat misschien wel kansen.
Scan visitekaartjes met CRM-systeem
Je kent het misschien wel: tijdens een dag netwerken ontvang je veel visitekaartjes, maar waar laat je ze? Misschien ben je zelfs ooit een lead kwijtgeraakt, omdat je het kaartje niet meer kon vinden. Tegenwoordig bieden de meeste CRM-systemen de mogelijkheid om visitekaartjes direct te scannen via een app. Deze app herkent de gegevens en zet ze direct goed in een klantaccount.
CRM-marketing:
Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van de bedrijven CRM-software alleen gebruiken om demografische gegevens en bestelgeschiedenis op te slaan. Zonde natuurlijk, want ook marketing kan van deze informatie profiteren. Zo kun je de wensen van een klant opslaan, waardoor je effectievere campagnes kunt opzetten.
Plan een marketingcampagne vanuit CRM
Als marketeer kun je met CRM-software een marketingcampagne van begint tot eind plannen, uitvoeren en analyseren. Maak je klantgegevens in het systeem zo uitgebreid mogelijk om vervolgens tot een klantprofiel te komen. Dit kan marketing vervolgens vertalen naar een klantstrategie. Hoe je dat precies aanpakt, kun je onder andere in dit artikel lezen.
Herinneringen
Net als voor de sales-afdeling is het instellen van herinneringen ook voor marketing uitermate handig. Zo kun je bijvoorbeeld een verkoopmedewerker herinneren om een klant een bepaalde aanbieding te doen.
Automatische e-mailmarketing
Een voorbeeld: heeft jouw klant een jaarabonnement afgesloten en is het bijna tijd om te verlengen, dan kan CRM-software een automatische e-mail sturen met een goede aanbieding. Het zal je misschien verbazen hoeveel campagnes je kunt automatiseren.
Start met cross-selling
Met een customer lifestyle-campagne kun je proberen om klanten aan je te binden, simpelweg door op het juiste moment contact te zoeken. Denk daarbij aan een welkomstmail of het update wanneer een product weer op voorraad is. Maar CRM kan je ook helpen bij cross-selling: koopt een klant online een telefoonhoesje bij je, dan kun je hem automatische mail sturen met aanvullende producten zoals een screenprotector of telefoonhouder voor in de auto.
Lees ook: Dit zijn de 5 beste CRM-pakketten voor MKB in 2020
Kortom: CRM wordt meestal gezien als oplossing voor de salesafdeling. En dat is het ook, maar het is ook een nuttige tool voor de marketingafdeling. Beide afdelingen kunnen elkaar versterken, door zoveel mogelijk bruikbare informatie over een klant in het CRM te zetten. Zo kun je een persoonlijke en sterke relatie met de klant opbouwen.