- Steeds meer bedrijven zetten in op mobiele CRM-apps als oplossing voor het thuiswerken.
- Uit onderzoek blijkt dat verkoopteams efficiënter zijn wanneer zij toegang hebben tot zulke mobiele CRM-data.
- Maar welke CRM-app is geschikt voor jou? In dit artikel bespreken we vijf dingen waar je op moet letten.
Relatiemarketing wordt steeds populairder. De omzet op de CRM-markt is in 2019 dan ook gegroeid tot 56 miljard dollar, ruim 8 miljard dollar meer dan een jaar eerder.
Omdat bedrijven zoeken naar flexibele oplossingen voor het thuiswerken, komt een steeds groter deel van die omzet van mobiele apps. Ook blijkt uit onderzoek dat verkoopteams 15 procent efficiënter zijn wanneer zij mobiele toegang hebben tot de CRM-data.
Als modern bedrijf zul je je dus moeten aanpassen. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste CRM-app? In ieder geval of het voldoet aan deze vijf dingen.
1. Beveiliging
Jouw CRM-systeem bevat bedrijfsgevoelige informatie. Het laatste wat je wil is dat dat in handen komt van de concurrent door middel van een simpele mobiele hack. Het loont dan ook om te investeren in een app met een goede beveiliging.
2. Universele bruikbaarheid
Stel: je hebt net een dure CRM-app aangeschaft en nu blijkt dat ‘ie vastloopt op een aantal oude, onder het salesteam populaire, Android-modellen. Balen! Toch komt een dergelijk scenario vaker voor dan je misschien denkt.
Test voorafgaand aan de aanschaf van een CRM-app dus alle mogelijke scenario’s, ook als een softwareleverancier claimt dat hun app op elk apparaat te gebruiken valt.
3. Passende functionaliteiten
Net als dat je niet de duurste MacBook nodig hebt om een artikel te schrijven, heb je ook niet de meest dure en uitgebreide CRM-app nodig om je contactgegevens te beheren.
Toch blijkt uit onderzoek dat 90% van de bedrijven niet alle functionaliteiten van hun CRM-software gebruikt. Weggegooid geld dus.
Ben je tijdens je zoektocht naar een geschikte app bewust van de functies die je écht nodig hebt. Een gesprek met je salesmensen kan helpen om hierachter te komen.
4. Verzamelen van data
Een mobiele CRM-oplossing biedt veel flexibiliteit aan het salesteam.
Hoewel dat in veel gevallen wenselijk is, ligt er ook het gevaar op de loer dat informatie verloren gaat. Zo kunnen mensen vergeten bestanden vanaf hun mobiel te uploaden naar het CRM-systeem. Ook kan de mobiele app nieuwe data lokaal, op de telefoons van medewerkers, opslaan in plaats van in het overkoepelende systeem.
Test daarom goed hoe de CRM-app omgaat met nieuwe data, zodat je straks niet voor nare verassingen komt te staan.
5. Real-time analytics
Bij mobiele CRM staat real-time data centraal. Deze data zorgt ervoor dat jouw organisatie sneller actie kan ondernemen op contacten en leads.
Maar wees daarvoor wel op de hoogte van welke real-time informatie een CRM-app je kan bieden en hoe je salesmensen die optimaal kunnen benutten.
Nieuwsgierig geworden en wil je weten wat een CRM-systeem voor jou kan betekenen? Maak gebruik van de Appwiki CRM-vergelijker en vind eenvoudig de software die bij jou past.
Insider Bedrijfssoftware is een service die je als bedrijf helpt om de beste keuzes te maken bij de aanschaf van bedrijfssoftware, in samenwerking met Appwiki. Business Insider Nederland kan een vergoeding ontvangen bij een eventuele aankoop.