Op het werk giet de Nederlander gemiddeld elke dag wel 4 kopjes koffie naar binnen. Wat opvalt: die koffie wordt steeds beter, blijkt uit onderzoek van DVJ insights en Z24.nl.

Nederlanders drinken in doorsnee 3,3 koppen koffie per dag, kinderen meegerekend, en daarmee heeft ons land de op vier na hoogste koffieconsumptie ter wereld. Een fors deel van die koffie wordt op kantoor opgeslurpt. De meer dan 500 deelnemers aan ons onderzoek drinken gemiddeld vier kopjes per dag.

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, wordt er ondanks de crisis niet bespaard op koffie. Er is juist fors in koffiemachines geïnvesteerd: 25 procent is tijdens werktijd betere koffie gaan drinken. Bespaard werd er slechts bij één op de tien bedrijven.

Waarom? De werknemer is verwend geraakt en pikt niet langer het zwarte vocht uit de automaat dat jarenlang voor koffie door moest gaan.

Norbert Cappetti, woordvoerder van Douwe Egberts, naar eigen zeggen goed voor de helft van alle kopjes koffie die buitenshuis wordt gedronken, beaamt dat de Nederlander zijn standaard hoger heeft gezet. “Vier jaar geleden wist nog niemand wat een barista was. Maar nu zijn we verwend met de kwaliteit koffie in de horeca. Sinds de introductie van espressocups drinken we ook thuis betere koffie, alleen het kantoor bleef achter.”

Wat drinken we op het werk?

Dat het kantoor wat koffie betreft nog een beetje in de vorige eeuw leeft, blijkt ook uit het Z24-onderzoek. Het bakkie uit de automaat is nog steeds de meest gedronken koffie. Werknemers in de loondienst moeten het vaak met automatenkoffie doen. Bijna de helft van de mensen in loondienst (48,5 procent) drinkt koffie uit een automaat.

Kijk je daarentegen naar de zzp'ers die deelnamen aan ons onderzoek - en die drinken hun eerste koffie in badjas aan de keukentafel - dan zie je dat daar de Nespresso-varianten en de espressomachines al goed zijn voor de helft van de markt.

Betalen voor koffie op het werk

Gratis koffie lijkt nog steeds de norm in Nederland. Iets meer dan 6 procent moet betalen voor het koffie, de rest krijgt het gratis.

Toch lijkt bovenstaande in de toekomst te veranderen. Met name bij grotere organisaties komt de luxe koffiebar op. Naast de gratis koffie uit de automaat, kunnen werknemers tegen betaling van meestal een bedrag rond de euro, bij een luxe koffietent in het kantoor zelf terecht voor een espresso, latte of cappuccino.

Douwe Egberts speelt op deze trend in met de D.E. Coffee Kitchen, maar ook de Amerikaanse keten Starbucks wil mee profiteren van de koffierevolutie op kantoor met het Starbucks Corner Café.

Voor grotere kantoren is het grote voordeel van dergelijke barretjes dat personeel minder geneigd zal zijn de deur uit te lopen om koffie te halen omdat ze de automatenbrouwsels niet kunnen waarderen. Overigens is het meenemen van koffie, in Amerika al jaren de gewoonste zaak, in Nederland ook in zwang geraakt. Bijna 10 procent haalt regelmatig een kop koffie buiten de deur.

Smaak van de koffie

En dan nog tot slot de hamvraag: vinden we al die koffie die we naar binnen gieten wel echt heel lekker? Gemiddeld geven we de koffie op kantoor een zeven, maar interessanter is natuurlijk om het uit te splitsen per soort koffie:

Hoe goed de koffie op kantoor overigens soms ook is, thuis smaakt die volgens de deelnemers op zijn minst even goed (29,1 procent), of zelfs beter (46,5 procent). Dat we toch op kantoor stevig door blijven drinken, is desondanks logisch: 87 procent denkt dat hij of zijn door koffie productiever wordt.

Over het onderzoek:

Het onderzoek werd gehouden onder ondernemers en werknemers. In totaal vulden 568 mensen de vragenlijst volledig in. Z24.nl is een van de grootste sites voor zakennieuws van Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd samen met marktonderzoeksbureau DVJ Insights 

Lees ook

Waarom 10.30 uur de beste tijd is om 's ochtends koffie te drinken

Duurste koffie ter wereld blijkt 'foute' koffie

Waarom jouw bakkie langs de Autobahn steeds duurder wordt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl