De Amerikaanse politie snapte er niets van begin vorig jaar: bij
winkeldiefstallen bleken steeds vaker grote flacons Tide te worden gestolen.
Het vloeibare wasmiddel is weliswaar duur – zo’n 20 dollar voor een 4,2
liter flacon – maar een flinke kluif om mee te slepen vergeleken met andere
populaire producten voor dieven, zoals batterijen en sigaretten.

Na lang onderzoek bleek dat er een complete schaduweconomie is ontstaan rond
het wasmiddel: dieven stelen grote hoeveelheden Tide en verhandelen ze. Soms
via de drugshandel – een fles is goed voor 10 dollar aan waarde in heroïne
of crack. In cash een fles levert 5 dollar op. Afnemers zijn onder andere
bars en nagelstudio’s.

Die verkopen het middel weer door aan consumenten of aan handelaren. Het kan
zelfs zijn dat gestolen flacons weer in een supermarkt opduiken omdat
kleinere lokale middenstanders soms niet willen wachten op nieuwe voorraad.

Dat blijkt uit een artikel van het Amerikaanse blad New
York Magazine.
Tide is namelijk razendpopulair in de VS. Het wasmiddel
heeft een marktaandeel dat twee keer zo groot is als de naaste concurrent –
dit ondanks het feit dat Tide ook twee keer zo duur is.

Wasmiddel Tide liquide als geld

Tide werd na de Tweede Wereldoorlog gelanceerd als een extra sterk wasmiddel.
Amerikanen zijn er gek op, mede vanwege de kenmerkende geur. Die had eerst
een vleugje citroen, maar bevat nu ook ‘fruitelementen’.

Iedereen kan kortom ruiken dat je Tide gebruikt. En dat geeft enige status,
juist aan mensen die het niet zo breed hebben. Toen men drie jaar geleden in
Amerika onderzocht welke merken men niet wilde opgeven ondanks de recessie,
zat Tide in de top-3 (naast Kraft en Coca-Cola).

Tide is jaarlijks goed voor 1,3 miljard dollar omzet en een cashcow voor
Procter & Gamble, de grote concurrent van het Brits-Nederlandse
Unilever. Maar voor supermarkten is de winstmarge laag. En dus laten ze
winkeldieven makkelijk de kassa passeren als die met enig vertoon van macht
flessen meenemen.

Bovendien is het product ook moeilijk te beveiligen. Batterijen of elektronica
kun je makkelijk achter slot en grendel stoppen, maar dat gaat niet met een
hardloper als wasmiddel.

Voeg daarbij de relatief lage gevangenisstraffen voor winkeldiefstal en je
hebt een verklaring voor de opkomst van Tide als een nieuwe betaalmiddel.
Procter & Gamble keurt de grootschalige diefstal tegenover New York
Magazine uiteraard af, maar merkt wel fijntjes op dat Tide blijkbaar een "consistente
waarde" heeft.

Lees ook:

Koperdieven plunderen Artis

Van olie tot ahornsiroop: hiervan leggen landen speciale
voorraden aan

Ivoor van neushoorn brengt meer op dan goud

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl