De Belgische e-bikemaker Cowboy heeft 23 miljoen euro opgehaald. Daarmee wil het bedrijf dertig nieuwe werknemers aannemen en de productie opschalen.
Cowboy is in 2017 opgericht door ondernemers Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti en is gevestigd in Brussel. Sinds 2019 is het bedrijf ook actief in Nederland.
De coronacrisis heeft e-bikemakers een impuls gegeven. Cowboy zag de verkoop van elektrische fietsen verdrievoudigen. De Nederlandse concurrent VanMoof groeide ook flink.
De Belgische e-bikemaker Cowboy gaat er na een wilde rodeo met de hoofdprijs vandoor: een klinkende investering van 23 miljoen euro.
Bijna had de coronacrisis het feestje verstierd. Toen de drie oprichters begin 2020 op zoek gingen naar vers kapitaal waren investeerders huiverig, zeker nadat de besmettelijke longziekte Covid-19 hele steden en landen wereldwijd lam legde.
Maar de uitbraak van het coronavirus pakte goed uit voor het Belgische fietsmerk.
“De crisis heeft geleid tot een boom in de verkoop van elektrische fietsen”, zegt CEO en mede-oprichter Adrien Roose tegen de Belgische krant De Tijd. “We vreesden aanvankelijk dat de verkoop zou terugvallen, omdat we ons marketinginspanningen hadden stopgezet. Maar desondanks is onze verkoop verdrievoudigd.”
Cowboy is sinds 2019 actief in Nederland
Cowboy is in 2017 opgericht door ondernemers Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti en is gevestigd in Brussel. Het bedrijf maakt minimalistische elektrische fietsen zonder versnellingen, spatborden en bel.
De derde generatie van hun e-bike, die in juni werd onthuld, kost 2.290 euro (wil je toch spatborden, dan komt daar nog eens 89 euro bij). Daarmee is Cowboy vergelijkbaar met de S3 en X3 van VanMoof die een prijskaartje van net geen 2.000 euro hebben.
Cowboy verkoopt sinds 2019 hun fietsen in Nederland via de eigen webshop. Ook is het bedrijf actief in Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje, naast thuisland België. Daar heeft Cowboy een flagshipstore in Brussel en zijn de e-bikes te koop bij de sportzaken van Decathlon en de Franse warenhuisketen Fnac.
Fiat-familie Agnelli stapt in Cowboy
Twee jaar geleden haalde Cowboy al eens 10 miljoen euro op voor uitbreiding buiten België. Via crowdfunding kwam daar begin 2020 nog eens 4,5 miljoen euro bij.
Met de nieuwe zak geld wil de Brusselse startup het bestaande team van 65 werknemers binnen een half jaar aanvullen met dertig nieuwe medewerkers. Ook wil Cowboy de productie opschalen en het testrit- en mobiele onderhoudsnetwerken in Europa verder uitbreiden.
De financiering is afkomstig van vijf durfkapitalisten, waaronder Index Ventures, Isomer Capital, Future Positive Capital, HCVC en Exor Seeds. Die laatste is een fonds dat onderdeel is van het zakenimperium van de Italiaanse familie Agnelli. Die familie heeft via hun investeringsvehikel Exor belangen in onder meer Fiat-Chrysler, Ferrari, voetbalclub Juventus en tijdschrift The Economist.
"We hebben ook aan hun deur geklopt omdat Exor een van de grootste industriële conglomeraten vormt. We hopen via hen ook toegang te krijgen tot bepaalde fabrikanten", zegt Roose tegen De Tijd.
Coronacrisis stimuleert de verkoop van elektrische fietsen
Cowboy is niet de enige e-bikemaker die profiteert van de coronacrisis. Ook het Nederlandse VanMoof heeft de vraag naar elektrische fietsen zien aantrekken.
“Mensen vragen zich nu toch af hoe ze straks weer naar hun werk gaan", zei Taco Carlier van de Amsterdamse fietsenproducent in mei tegen Business Insider. "Met het ov wordt lastig, als er minder mensen in de trein en de metro mogen, maar we kunnen ook niet allemaal de auto pakken."
VanMoof haalde net als Cowboy financiering op tijdens de coronacrisis. Met 12,5 miljoen euro aan vers kapitaal wil het 11 jaar oude bedrijf de internationale groei versnellen.
Volgend jaar wil VanMoof groene cijfers schrijven. Datzelfde voornemen heeft het Belgische Cowboy, dat in 2018 nog een nettoverlies van 3 miljoen euro in de boeken zette.
Lees meer over elektrische fietsen:
- Dit kosten de 10 populairste speed pedelecs – plus de regels voor als je 45 km per uur gaat op een e-bike
- 7 grafieken over de razendsnelle opmars van de elektrische fiets
- Ik fietste met een e-bike de snelfietsroute tussen Rotterdam en Dordrecht – dit leerde ik over woon-werkverkeer
- 9 redenen om als bedrijf meer werknemers op de e-bike of gewone fiets te krijgen