Wat Starbucks is voor koffie, is Sephora voor cosmetica. Zoals liefhebbers van
de Amerikaanse koffiegigant in het buitenland meteen een dubbele moccha
Frappuccino bestellen, zo rennen make-upfans direct een Sephora binnen.

De combinatie van een betaalbaar en modieus eigen merk, de grote bekende
labels en een aantal exclusieve luxere merken, is succesvol.

En net als Starbucks was Sephora tot voor kort niet in Nederland verkrijgbaar.

De Franse cosmeticagigant opende afgelopen maandag zijn deuren in de Utrechtse
V&D in Hoog Catharijne. De komende anderhalf jaar komen daar nog eens 26
shop-in-shops bij. Allemaal in vestigingen van V&D. Daarnaast is de
keten van plan hier zelf winkels te openen, in de komende drie jaar tussen
vijf en tien.

Wereldwijd heeft Sephora, dat onderdeel is van de Franse luxegigant
LVMH, meer dan duizend winkels in 23 landen. Zo zit er bijvoorbeeld zelfs
een Sephora in Roemenië, Oman en Maleisië.

Waarom komt het bedrijf nu pas naar Nederland? "De focus lag de afgelopen
jaren meer op de opkomende markten“, legt Patrice Brosson, manager van
Sephora Nederland uit. "Vorig jaar hebben we zodoende vooral
vestigingen geopend in Oost-Europa, het Midden-Oosten en China. Daar is de
echte groei te behalen."

Dat de keten nu naar Nederland komt, is te danken aan V&D. Dat
bedrijf benaderde Sephora. Volgens Brosson was de keuze voor V&D snel
gemaakt. “Dat warenhuis zit op A-locaties en heeft enorme
bezoekersaantallen. Met deze overeenkomst komen wij meteen in het hart van
een groot aantal stadscentra te zitten. Dat is anders moeilijk te realiseren
in een verzadigde markt.”

Brosson verwacht veel van Nederland. "Natuurlijk, jullie hebben Ici Paris
en Douglas, maar Sephora is anders. De bestaande bedrijven verkopen vooral
hetzelfde assortiment en beconcurreren elkaar op prijs. Als je dat ook gaat
doen, is het moeilijk om ertussen te komen. Wij brengen naast de geijkte
merken ook veertien nieuwe labels, exclusief voor Nederland. En natuurlijk
ons eigen merk.”

Dat Sephora-label is met een prijs van bijvoorbeeld vijf euro voor een
oogpotlood, relatief goedkoop. In landen als de Verenigde Staten is het
eigen merk groter dan de andere labels die verkocht worden.

Naast met winkels gaat Sephora zeer waarschijnlijk ook in Nederland online
verkopen. “Internet is een essentieel onderdeel van de retail. Maar het is
nu nog te vroeg om te zeggen wanneer we daarmee starten.”

Een van de steden die nog ontbreekt op het lijstje van de te openen
winkels is Amsterdam. Daar kon in de V&D niet genoeg ruimte worden
vrijgemaakt. Sephora wil namelijk minimaal 200 vierkante meter hebben,
anders kan "het winkel-effect" niet worden bereikt. Amsterdam moet
dus nog even wachten, maar krijgt een eigen filiaal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl