Aanbieders van deelauto’s hebben te maken met een onverwachte groei.
Veel reizigers mijden het openbaar vervoer vanwege zorgen over het coronavirus.
Ook de e-bike is populairder, omdat onder meer bij zorgmedewerkers en maaltijdbezorgers de vraag naar elektrische fietsen toeneemt.
Na aanvankelijke tegenslag leveren de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus aanbieders van deelauto’s nu een plotselinge groei op. Veel reizigers mijden het openbaar vervoer en kiezen voor een auto.
Volgens bedrijven als SnappCar en Greenwheels is het gebruik van gemeenschappelijke auto’s nu hoger dan een jaar geleden.
In maart kregen aanbieders van deelauto’s nog een harde klap door de virusmaatregelen, inmiddels is er juist meer vraag naar auto’s. Dat komt volgens de bedrijven vooral doordat reizigers het openbaar vervoer nog mijden wegens de virusuitbraak.
Snappcar biedt een app waarop particulieren hun auto te huur aanbieden. Zij zien dat het aantal ritten via de deelauto’s de afgelopen tijd 15 procent hoger ligt dan in dezelfde periode in 2019. In de eerste weken nadat het coronavirus Nederland had bereikt, halveerde het aantal boekingen nog. Na dat dal ging het aantal ritten in enkele weken hard omhoog.
Mensen zijn huiverig voor de trein
Topman Victor van Tol van SnappCar denkt dat mensen zonder eigen auto vaker het openbaar vervoer mijden door het coronavirus. "We hebben te maken met een versnelling omdat mensen nog huiverig zijn voor de trein", zegt hij.
"We vragen mensen natuurlijk niet waarom ze een auto huren, maar je ziet wel dat trips korter worden en korter van tevoren worden geboekt", aldus Van Tol. Dat auto's vaker ad hoc worden gehuurd heeft er volgens hem mee te maken dat ze vaker worden gebruikt voor noodzakelijke afspraken of voor werkritjes.
Via SnappCar worden zo’n 50.000 auto’s aangeboden. Daarmee is de app goed voor circa tachtig procent van alle in Nederland aangeboden deelauto's, hoewel die voertuigen lang niet altijd worden verhuurd.
Greenwheels, dat in Nederland bijna 2800 eigen auto's te huur aanbiedt, merkt ook dat de populariteit van deelauto's toeneemt. De bezettingsgraad van Greenwheels-auto's steeg in mei met 30 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
Vorige maand kreeg het bedrijf er bovendien een recordaantal nieuwe abonnees bij, ruim de helft meer dan het aantal nieuwe klanten in mei 2019. Dat terwijl vlak na de afkondiging van lockdownmaatregelen het gebruik van de rode deelauto's halveerde
Het mijden van het openbaar vervoer speelt daarin volgens algemeen directeur Andrew Berkhout een grote rol, hoewel de markt voor deelauto's al enkele jaren in de lift zit. "Ik denk dat corona nu een extra zetje geeft", verklaart hij. "De groei zet zich nu versneld door. Dat is mooi want hierdoor komen er minder auto’s op straat en worden steden leefbaarder."
Die stijging doet zich overigens vooral voor bij deelautogebruik door particulieren. Zakelijke klanten van Greenwheels, in mei goed voor zo'n 10 procent van alle activiteiten, gebruiken deelauto's nog altijd veel minder dan een jaar geleden.
Ook e-bike wint terrein in coronatijd
De coronacrisis heeft ook effect op de populariteit van de e-bike. Steeds meer mensen kiezen voor een abonnement op een elektrische fiets.
Verhuurder E-bike to go, naar eigen zeggen de grootste aanbieder van Nederland, profiteert hiervan en maakt een flinke groei door. In maart opende het bedrijf een eerste winkel in Amsterdam en er lopen proeven in Rotterdam en Utrecht. Er zijn plannen om in 2021 nog eens tien winkels te openen, ook in het buitenland.
De prijs van een nieuwe e-bike is al gauw 1.500 euro en daarom is huur een interessant alternatief. E-bike to go ziet tijdens de huidige coronacrisis een grote vraag bij maaltijdbezorgers en ook bij zorgmedewerkers. "De zorg heeft op dit moment een grote behoefte aan elektrische fietsen zodat ze veilig van en naar het werk kunnen reizen", aldus Jelle Visser, oprichter van het bedrijf.
E-bike to go is in 2015 opgericht en maakt door de opkomst van elektrische fietsen een enorme groei door. In 2019 groeide de omzet met meer dan 250 procent naar 1,2 miljoen euro en er werd een break-evenresultaat neergezet.
Voor dit jaar verwacht het bedrijf door het nieuwe coronavirus een nog grotere groei door te maken. Begin dit jaar is E-bike to go gestart met een vloot van 1.900 fietsen en inmiddels rijden er 4.000 rond in Nederland.