De coronacrisis dwingt bedrijven over de hele wereld tot drastische aanpassingen.
Belangrijk is om als onderneming niet alleen vanuit je eigen product te redeneren, maar vooral ook te kijken hoe je kunt inspelen op externe veranderingen.
Strategie-adviseur Diederik Heinink benoemt 6 trends die voortvloeien uit de coronacrisis waar leiders op kunnen inspelen.
ANALYSE – De coronacrisis heeft nu al een historische impact op bedrijven over de hele wereld. Ondernemingen worden gedwongen zich fundamenteel aan te passen. Dat is vaak pijnlijk, maar er liggen ook mogelijkheden.
Belangrijk is om als bedrijf niet alleen vanuit je eigen product te redeneren, maar te anticiperen op wat deze crisis met je klanten gaat doen.
Zo zal de consument als ‘Homo Hygienicus’ nog sneller ontwaken dan eerder al het geval was: consumenten worden zich nóg sterker bewust van het belang van gezondheid, hygiëne en duurzaamheid en stellen nóg hogere eisen aan bedrijven en leiders. Dus: wees proactief!
Hieronder een selectie van 6 grote interne én externe veranderingen die eraan komen en waarvan ik denk dat leiders er nu mee aan de slag moeten.
1. Hybride werken in een stroomversnelling
Transformatie gebeurt als de nood hoog is. Waar thuis (samen)werken bij veel bedrijven nog een obstakel was, is het nu in veel sectoren de enige oplossing en blijken de meeste organisaties en medewerkers er ineens prima aan te kunnen wennen.
Natuurlijk zijn er nadelen, maar afhankelijk van het soort werk leidt het in veel gevallen tot meer efficiency en productiviteit: snellere informatie-uitwisseling, minder reistijd, kortere meetings en minder ‘verloren’ werktijd. En de drastische overgang naar digitaal werken legt (pijnlijk) bloot wie wel en niet meekunnen in het digitale tijdperk.
Het gebruik van digitale samenwerkingstools krijgt een gigantische stimulans. Er gaat waarschijnlijk kantoorruimte vrijkomen, die weer verhuurd kan worden of gebruikt kan worden om aanvullende diensten te starten. En anders is het een flinke kostenpost minder.
2. Online educatie en andere digitale modellen: verder dan je eigen bedrijf
Duidelijk is dat online educatie en kennis een nog grotere vlucht gaat nemen. Of het nou om onderwijs aan jonge kinderen of managementcursussen voor zakelijke leiders gaat.
Ook bedrijven zelf zullen meer tools (laten) ontwikkelen voor het opleiden van hun eigen mensen. En hier liggen zakelijke kansen: kun je digitale educatie en kennis ook buiten je eigen bedrijf aanbieden? Zijn er daarnaast andere onderdelen van je bedrijf die je ook kunt digitaliseren?
Voor B2B-bedrijven liggen er specifieke mogelijkheden: misschien kun je je sectorkennis via een digitaal model aanbieden aan andere bedrijven. Inclusief een mooie visuele ervaring van jouw sector: bijvoorbeeld olie & gas of scheepvaart. Kijk of je het met een aantal partners kunt doen om zo sneller schaal te bouwen.
3. Reizen en horeca voorgoed veranderd
Reizen en horeca veranderen waarschijnlijk het meest van drastisch. De 1,5-meter-economie - die op zichzelf niet afdoende zal zijn - zal een uitdaging zijn voor de horeca, events- en reisbranche. De huidige verdienmodellen zijn immers gebaseerd op grote aantallen klanten die fysiek dicht op elkaar zitten.
Dus misschien moet men innovatief nadenken over andere modellen die verder gaan dan 1,5 meter. Wederom, vooral omdat de consument blijvend verandert. Vliegen, hotels, restaurants, bars: het business model is de afgelopen 20 jaar niet wezenlijk veranderd. Airbnb heeft daarom een flinke disruptie teweeggebracht.
Ik denk dat er kansen liggen voor multi-concepten. Denk bijvoorbeeld aan een Spaanse restaurantketen die minder, maar iets duurdere tafels aanhoudt, overdag ook een delicatessenwinkel is en daarnaast nog een digitale omgeving biedt om te bestellen, maar ook om een merkervaring te bouwen. Bijvoorbeeld door plekken in Spanje te laten zien waar de verse producten vandaan komen, hoe ze gemaakt worden, recepten te delen, kooklessen van een Spaanse kok te volgen, etcetera.
De ‘sanity seat’ in vliegtuigen wordt een nieuwe klasse. Meer - hygiënische – ruimte voor iets meer geld.
‘Space-bars’ worden ook een mogelijkheid om je positief te onderscheiden: er kunnen minder mensen naar binnen, maar het is wel zo gezond. Hetzelfde geldt voor ‘Safe Stadiums’ voor sport en entertainment.
De ‘1,5-uur- economie’ zou een oplossing zijn om je te onderscheiden. Anderhalve meter lukt niet altijd, maar zorg er dan voor dat mensen niet langer dan nodig bij elkaar in een ruimte zitten.
In een restaurant zijn bezoekers in veel gevallen na anderhalf uur ook wel klaar. Misschien moet er een maximum komen voor hoelang iemand in een gym mag sporten. Of in de Coffee Company mag zitten. Dat is ook beter voor het verdienmodel, omdat je meteen vaarwel zegt tegen de klanten die drie uur op de laptop zitten en een cappuccino drinken. De nieuw denkende, bewuste consument zal er zeker voor in zijn.
4. Events: klein is het nieuwe sexy
De grote, megalomane, 3-daagse events zijn verleden tijd. We zijn mensen, dus het fysieke event blijft, maar het kleinere event van hoge kwaliteit en maximaal één dag wordt het nieuwe sexy.
Zodra events in 2021 weer in grotere aantallen terug komen, gaan we meer hybride vormen zien: kleinere events in combinatie met online ervaringen. Er komt meer ruimte voor hoge kwaliteit, wat bij de grote events nog wel eens de terechte klacht was.
Met de huidige technologie kunnen bovendien interactieve en augmented event-omgevingen gecreëerd worden die nog meer indruk maken dan de werkelijkheid. Om bijvoorbeeld naar presentaties te luisteren of om workshops te volgen.
Netwerken kan online, maar liever ga je daarvoor een dagje naar het bijbehorende kleinere event. Natuurlijk met selectieve toegang om de kwaliteit te borgen en het aantal bezoekers te beperken.
5. ‘Homo Hygienicus’ zet de toon
De 'homo hygienicus' wordt de nieuwe ‘first mover’. Deze consument leidt de weg naar een gezond en hygiënisch leven. Hier omheen ontstaat een hele beweging en influencers zullen helpen om grote groepen te ‘infecteren’.
Mondkapjes komen er in allerlei kleuren en designs en worden in tijden dat ze nodig zijn een fashion statement voor de trendsettende consument. Handen renigen en temperatuurchecks bij binnenkomst in veel winkels, OV, gyms, stadions, restaurants en bars wordt normaal. Verzekeraars zullen op den duur een ‘hygiënekorting’ hanteren voor mensen met deze levensstijl.
De nadruk op gezonder leven zal de komst versnellen van apps en andere technologische oplossingen die onze gezondheid meten aan de hand van verschillende parameters. Zoals de iPhone health feature, maar waarschijnlijk volgens goed Hollands gebruik aanbesteed aan landelijke ontwikkelaars.
Er komt meer druk op minder bewuste groepen om ook gezonder en hygiënisch te leven. Dit is een grote mentaliteits- en gedragsverandering en biedt kansen voor levens- en zakelijke coaches en apps.
Hetzelfde geldt voor allerlei soorten hygiëneproducten, digitale gym-apps, maar ook abonnementen op fysieke sportscholen, die natuurlijk allemaal aan nieuwe, strengere voorschriften moeten gaan voldoen.
6. Purpose loont meer dan ooit
Tot slot. Ik schreef eerder al over de opkomst van de hyperbewuste consument. De opkomst van de awakening consumer versnelt nu. Consumenten worden zich door de coronacrisis nog meer bewust van zaken als duurzaamheid en gezondheid.
De emotionele en economische impact van deze pandemie is gigantisch en zal gedrag blijvend veranderen. Inspelen op die gedragsverandering moet voor bedrijven bovenaan de prioriteitenlijstjes staan.
Consumenten zullen meer dan ooit loyaliteit tonen tegenover bedrijven en leiders met een duidelijke purpose. Authentiek leiderschap wordt het adagium van dit decennium.
Leiders die de consument en hun eigen werknemers de komende jaren écht op de eerste plek zetten, juist ook als het erom spant, winnen het vertrouwen. Dat gaat verder dan winst maken, dat gaat over purpose. En dat loont meer dan ooit.
Diederik Heinink is oprichter van East en adviseert bedrijven en leiders over hun positionering en bedrijfsstrategie. Daarnaast is hij high performance coach. In de afgelopen jaren was hij veel actief in de finance en techsector. Hij werkte onder andere voor ING, Randstad en veel internationale scaleups en mid-corporates. Op dit moment zit hij in Singapore, waar hij is 'gestrand' tijdens een reis door Azië. Hij komt eind april weer naar Nederland.