Het omzetvolume voor de horeca daalt dit jaar naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent.
Gedwongen sluitingen en diverse reisbeperkingen raken de horeca snoeihard.
Hoe de horecasector uit de coronacrisis komt, hangt af van de ontwikkelingen op vier gebieden, stelt het economisch bureau van ING in een sectorrapport.
Dat de horeca een flinke klap heeft moeten verwerken is duidelijk, maar welke impact heeft de coronacrisis op lange termijn? Om daarover voorspellingen te doen hebben we op vier vragen een antwoord nodig, volgens het economisch bureau van ING.
Het huidige beeld van de horeca is er een van een sector die langzaam weer opkrabbelt na een plotselinge crisis. Dit jaar daalt het omzetvolume in de horeca naar verwachting in ieder geval met 30 tot 40 procent, stellen sectoreconomen van ING in een donderdag verschenen analyse.
De gedwongen sluitingen en internationale reisbeperkingen trekken een zware wissel op de branche. Het absolute dieptepunt voor de horeca lag in de maand april. Het aantal gasten lag in die maand maar liefst 90 procent onder het niveau van een jaar eerder.
Het heropstarten van de horeca is vooralsnog een doorstart ‘met de handrem er op’, zo constateert ING. Het versoepelen van de maatregelen kan niet voorkomen dat de gevolgen van de coronacrisis nog lange tijd voelbaar zullen blijven. Maar welke gevolgen zijn dat precies?
We nemen vier belangrijkste vragen door die de toekomst van de horeca bepalen.
1. Hoe snel komt er een vaccin?
Na een flinke terugval kan de horeca pas echt weer op gang komen als er een vaccin is tegen het coronavirus. De 1,5-meter maatregelen kunnen dan teruggedraaid worden, zodat elke zaak weer volledig mee kan draaien.
Als er geen vaccin komt, of dit lang op zich laat wachten, blijft de kans bestaan dat flink wat horecabedrijven de deuren moeten sluiten. Daarnaast zullen bedrijven met een ander businessmodel moeten gaan werken om het hoofd boven water te houden.
2. Stopt de overheid met stimuleringspakketten?
De overheid heeft forse bedragen uitgetrokken voor verschillende steunpakketten in diverse sectoren. Die maatregelen stimuleren de horeca ook indirect: als meer mensen financieel het hoofd boven water houden is er meer ruimte voor uitgaan.
Maar hoe lang blijft de steun bestaan? Het kabinet heeft al aangegeven dat steunpakketten eindig zijn. Als daarna de broekriem wordt aangetrokken voor bezuinigingen om de balans op orde te brengen, beperkt dat de ruimte voor bedrijven en consumenten.
3. Is de voorkeur van consumenten blijvend veranderd?
Door de coronacrisis zijn we gewend geraakt aan nieuwe sociale patronen. Zelfs als alles meezit is het de vraag of we ooit nog zoveel cafés en restaurants gaan bezoeken. Ons gedrag kan blijvend veranderd zijn. Retailbedrijven zoals Inditex, het moederbedrijf van ZARA, spelen daar al op in en sluiten veel 'stenen' winkelpanden.
Voor de horeca geldt bovendien dat onze patronen voor woon-werkverkeer ook veranderd zijn. Als meer mensen blijvend gaan thuiswerken, is er minder behoefte aan lunchmomenten buiten de deur. Bedrijven zullen op zoek moeten naar andere manieren om consumenten te vinden en te bedienen.
4. Komt er een langdurige recessie?
Wanneer de coronamaatregelen verder versoepeld (kunnen) worden kan de horeca snel weer opveren. Een langdurige recessie kan echter roet in het eten gooien.
Een oplopende werkloosheid bij een kwakkelende economie zorgt voor minder bestedingen in de horeca. Zo'n scenario zou betekenen dat na de coronaklap horecagelegenheden ook niet hoeven te rekenen op een snelle terugkeer van al hun gasten.
Lees over de langetermijngevolgen van de coronacrisis ook:
- 50-plussers hebben online shoppen ontdekt door de lockdown
- Action wilde jarenlang niets te maken hebben met het internet, maar gaat door de coronacrisis toch met een webwinkel experimenteren
- ZARA laat zien dat de coronacrisis het kantelpunt voor online winkelen kan zijn
- Waarom Primark kan en moet overleven zonder webshop