Investeringsmaatschappij Finch Capital heeft de gevolgen van de coronacrisis voor fintechbedrijven in kaart gebracht.
Betaalbedrijven zoals N26 en Revolut merken dat door het instorten van de reiswereld er veel minder internationale overschrijvingen zijn.
Finch ziet kansen voor (gratis) beleggingsapps, ook als de coronacrisis achter de rug is.
Over fintechs op de markt voor cryptomunten is Finch behoorlijk somber: “90 procent verdwijnt” in de nasleep van de coronacrisis.
De coronacrisis zorgt ervoor dat bedrijven en consumenten meer dan ooit afhankelijk zijn van het internet om zaken te regelen. Plots zitten we ongevraagd in een thuiswerkexperiment van ongekende omvang. Ook op langere termijn kan dit gevolgen hebben voor technologische disruptie.
Fintechbedrijven die met nieuwe online oplossingen komen voor financiële diensten voelen op de korte termijn de impact van de economische crisis. Maar ze kunnen ook profiteren van een nieuwe fase van digitalisering.
Donderdag publiceerde investeringsmaatschappij Finch Capital een uitgebreide analyse over de gevolgen van de coronacrisis op fintechbedrijven. Finch Capital participeert in techbedrijven die zich bezighouden met onder meer kunstmatige intelligentie en Internet of Things.
De verwachting is voorlopig dat de coronacrisis tot het derde kwartaal van 2020 duurt, gelet op de quarantainemaatregelen die de fysieke economie snoeihard raken. Daarna zou een herstelperiode van 12 tot 18 maanden moeten volgen.
Finch Capital onderscheidt aan de ene kant de gevolgen voor fintechbedrijven tijdens de crisis en anderzijds de kansen en bedreigingen ná de crisis.
Daarbij is het belangrijk om onderscheid te maken tussen verschillende soorten fintechbedrijven. Hieronder nemen we vier segmenten door.
Bankieren en betalingsverkeer
Finch Capital signaleert dat op het gebied van bankieren en betalingsverkeer bepaalde fintechbedrijven het extra zwaar hebben tijdens de crisis.
Betaalbedrijven zoals N26 en Revolut merken dat bijvoorbeeld door het instorten van de reiswereld er veel minder internationale overschrijvingen zijn. Hetzelfde geldt voor betalingsbedrijven die bemiddelen tussen e-commercebedrijven en consumenten in sectoren die hard geraakt worden door de crisis.
Online beleggingsadviseurs hebben het volgens Finch Capital ook zwaar, omdat beleggers even massaal aan de zijlijn blijven staan. En platforms voor online leningen aan MKB-bedrijven merken dat het financieren van leningen stroever verloopt.
De winnaars in de bancaire hoek vormen volgens Finch Capital beleggingsapps, vooral als ze gebruikt worden door beleggers die proberen in te spelen op de sterk schommelende dagkoersen.
Ook na de coronacrisis ziet Finch Capital kansen voor gratis beleggingsapps. Daarnaast kunnen partijen die zich bezighouden met online hypotheekfinanciering verder groeien.
Verzekeringen en ICT-diensten
Fintechbedrijven die zich bezighouden met verzekeringen en ICT-diensten hebben serieus last van de coronacrisis. Uitdagers op de markt voor auto- en reisverzekeringen hebben het extra zwaar, net als aanbieders van bedrijfsverzekeringen.
Partijen die online zorgverzekeringen aanbieden en verzekeringsclaims afhandelen kunnen wel profiteren van de coronacrisis. En ook daarna.
Verder zijn er na de crisis volgens Finch Capital kansen voor softwarepartijen in de fintechsector.
Vastgoed
In de vastgoedhoek ziet het er tijdens de coronacrisis vrij somber uit voor fintechbedrijven. Alleen ondernemingen die data verzamelen voor de waardering van onroerend goed blijven gewild, verwacht Finch Capital. En dat blijft ook na de crisis belangrijk.
Verder zijn er na de crisis ook kansen voor verhuurplatforms en online hypotheekaanbieders.
Crypto, artificial intelligence, blockchain
Over fintechbedrijven op de markt voor cryptomunten is Finch Capital behoorlijk somber: "90 procent verdwijnt" in de nasleep van de coronacrisis, zo is de inschatting.
Voor bedrijven die zich richten op kunstmatige intelligentie biedt de coronacrisis daarentegen volop kansen. Aanbieders van chatbots kunnen vooral tijdens de crisis profiteren.
Partijen die op AI-gebaseerde software aanbieden om bedrijfsprocessen te automatiseren kunnen zowel tijdens als na de coronacrisis goede zaken doen. Hetzelfde geldt voor partijen die software aanbieden waarmee je online de identiteit van klanten kunt verifiëren. Dat laatste is cruciaal om online financiële diensten te laten groeien.
Lees meer over zakelijke tech:
- 4 dingen waar je als ondernemer niet omheen kunt als je succes wilt boeken met kunstmatige intelligentie
- Online vergaderen: dit is de beste videosoftware om met collega's te videobellen: van Hangouts tot Zoom
- Zakelijke chatapp Slack ziet forse groei abonnementen door coronacrisis
- Microsoft stort zich op antivirussoftware voor smartphones en aast op de zakelijke markt