Aviclaim gaat naar de rechter om de vouchers die reizigers hebben gekregen voor vluchten die vóór 15 mei werden geannuleerd door de coronacrisis.
KLM geeft alleen geld terug bij vluchten die ná 15 mei zijn geannuleerd. Mensen met een ticket voor een vlucht vóór die datum krijgen een voucher.
Volgens Aviclaim is de Europese wet duidelijk. Klanten moeten in alle gevallen hun geld terugkrijgen.
In eerste instantie stapt Aviclaim naar de rechter om tientallen claims tegen KLM en Transavia. Maar in totaal kreeg het 1500 claims binnen van passagiers bij 55 luchtvaartmaatschappijen.
Bij een kwart daarvan gaat het om een KLM-vlucht met een ticketprijs van gemiddeld 1200 euro.
Aviclaim begint een rechtszaak tegen KLM en andere vliegmaatschappijen die klanten met geannuleerde vluchten van vóór 15 mei alleen een voucher geven, en niet de ticketprijs terugstorten.
In eerste instantie gaat het om claims tegen KLM en Transavia, maar in totaal gaat het om 55 verschillende luchtvaartmaatschappijen, aldus de organisatie die passagiers helpt met het claimen van compensatie bij problemen met vluchten.
“In de eerste zaak gaat om enkele tientallen boekingen”, zegt Aviclaim-directeur Remco Kuilman in het NOS Radio 1 Journaal. Volgens Kuilman heeft zijn organisatie 1500 claims binnen gekregen. “Meer dan een kwart van onze gevallen gaat over vluchten van de KLM”, zegt Kuilman. “Gemiddeld is het boekingsbedrag bij KLM ook hoger, bijna 1200 euro per boeking.”
KLM maakt een verschil tussen vluchten voor en na 15 mei. Geannuleerde vluchten van voor die datum komen volgens KLM alleen in aanmerking voor compensatie met een voucher. Voor latere vluchten is er wel de mogelijkheid om geld terug te vragen. Maar dat verschil is volgens Kuilman onterecht. “De Europese wet is duidelijk: in alle gevallen heb je recht op geld terug.”