De netto huurinkomsten stegen vorig jaar met 2,3 procent tot 422 miljoen euro. Op vergelijkbare basis daalden ze echter met 0,6 procent. Het directe resultaat daalde met 1,9 procent tot 262 miljoen euro. De cijfers liggen in lijn met de eerder uitgesproken verwachtingen.

,,2012 beloofde vanaf het begin al een uitdagend jaar te worden. Uitgezonderd Duitsland, daalden de consumentenbestedingen in al onze markten”, zei topman Gerard Groener.

Kernportefeuille

Corio wil de komende 3 tot 4 jaar de ‘Traditional Retail Centres’ (TRC), ter waarde van ongeveer 1,4 miljard euro, verkopen en zich concentreren op de kernportefeuille, genaamd ‘Favourite Meeting Places’ (FMP). Daarnaast wil het de bezettingsgraad en de efficiency verbeteren .

TRC vertegenwoordigt circa 20 procent van de totale portefeuille van Corio. Het zijn kleinere winkelcentra die over het algemeen lagere huurinkomsten genereren en minder klanten trekken dan de grotere centra. De verkoopopbrengst gebruikt Corio voor het verlagen van zijn schulden en voor de financiering van nieuwe projecten.

Mono-cultuur

Villa Arena is volgens Groener een goed voorbeeld van een winkelcentrum met een mono-cultuur, dat niet meer in de portefeuille van Corio past. ,,We zoeken naar bruisende gebieden waar meer vermenging plaatsvindt.'' Momenteel heeft het bedrijf geen nieuwe aankopen op het oog. ,,We hebben nog veel projecten in de pijplijn zitten.''

Groener zei dat het nu nog lastig was om een concrete voorspelling te doen over de cijfers voor 2013. ,,Dat is sterk afhankelijk van de timing van ons verkoopprogramma. Ik verwacht met de halfjaarcijfers een concretere outlook te geven.''

Corio stelt een dividend voor van 2,76 euro, gelijk aan het dividend over 2011. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering zal het bedrijf een nieuw dividendbeleid voorstellen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl