- Corendon verbreekt de samenwerking met KLM voor vluchten naar Curaçao.
- De touroperator en luchtvaartketen wil zelf gaan vliegen met geleaste vliegtuigen.
- De Corendon-vluchten gaan vijf keer per week non-stop tussen Schiphol en de Curaçaose luchthaven Hato.
- Lees ook: KLM gaat bij boekingen optie aanbieden voor non-binaire aanspreekvorm, naast man/vrouw
Touroperator en luchtvaartketen Corendon gaat vanaf november zelf naar Curaçao vliegen. Dat doet het met vliegtuigen die het leaset van de Spaanse maatschappij World2Fly
Corendon werkte tot nu toe samen met KLM om reizigers naar het Caribische eiland te vervoeren, maar vindt het vanwege de duizend hotelkamers die het daar heeft “essentieel om om zich te verzekeren van voldoende vluchtcapaciteit”.
De Corendon-vluchten gaan vijf keer per week non-stop tussen Schiphol en de Curaçaose luchthaven Hato en in de zomermaanden zelfs zes keer per week.
De vluchten zullen worden uitgevoerd met een Airbus A350-900 met plek voor meer dan vierhonderd passagiers. Twee derde van de beschikbare tickets wordt als onderdeel van pakketreizen verkocht, een derde is los te boeken.
Volgens Corendon is het ook voor de bewoners van Curaçao belangrijk dat er voldoende capaciteit is op de route naar Schiphol. Daardoor gaan de prijzen omlaag. Met de vluchten van Corendon gaat de capaciteit op de route naar Schiphol met zo'n derde omhoog.
De reisaanbieder gaat ook cabinepersoneel werven op het eiland en wil dat Papiamento naast Nederlands en Engels een van de voertalen op de vluchten wordt. De eerste nieuwe vlucht gaat op 3 november.
Corendon zoekt ook uitbreiding buiten Schiphol
Afgelopen februari kondigde Corendon aan vanwege de problemen op Schiphol zijn capaciteit op Brussels Airport komend zomerseizoen met 35 procent uit met de stationering van drie toestellen op de nationale luchthaven van België. "Nu duidelijk wordt dat de problemen nog steeds niet onder controle zijn, kiezen veel Nederlanders voor Brussel, en Corendon speelt hierop in", lichtte Corendon-topman Steven van der Heijden het besluit toe.
Volgens Corendon kiezen vergeleken met vorig jaar ruim twee keer zoveel Nederlanders voor Brussel in plaats van Schiphol. "Het grote probleem is zelfs nog niet zozeer de lange wachtrijen, maar het feit dat mensen met grote angst naar de luchthaven gaan omdat ze niet zeker zijn dat ze hun vlucht zullen halen. Zo heb je geen voorpret aan je vakantie en moet je vertrekken met een onrustig gevoel", aldus Van der Heijden. Hij sloo niet uit dat de capaciteitsuitbreiding in Brussel verder zal toenemen.
Corendon kijkt nu meer naar de regionale luchthavens in Nederland en de luchthavens van Brussel en Düsseldorf. Vanaf de Belgische hoofdstad biedt de maatschappij deze zomer vluchten naar Turkije, Spanje, Griekenland, Egypte, Bulgarije en Portugal.