Coolblue stort zich op de Nederlandse markt voor stroom en gas
De webwinkel, die inmiddels ook een aantal fysieke vestigingen heeft, heeft energieleverancier ServiceHouse overgenomen.
De nieuwe activiteit past bij eerdere initiatieven, waarbij de online keten van Pieter Zwart zich begaf op de markt voor zonnepanelen en de installatie en verkoop van laadpalen voor elektrische auto’s.
Coolblue levert vanaf donderdag naast elektronica en witgoed ook stroom en gas.
Dat heeft topman Pieter Zwart van de webwinkel gezegd in een interview met de Volkskrant. Coolblue heeft hiervoor energieleverancier ServiceHouse overgenomen.
Het bedrijf gaat klanten proberen te lokken met een welkomstbonus en “dikke kortingen” op energiezuinige apparaten die Coolblue hen aanraadt. “Wij worden het enige energiebedrijf dat meer verdient wanneer de klant minder verbruikt”, zegt Zwart in de krant. Coolblue heeft als doel om binnen een jaar 100.000 energieklanten te hebben.
De elektriciteit die Coolblue levert is afkomstig van Nederlandse windmolens en Nederlandse zonnepanelen. “Een deel komt van de windmolens van ServiceHouse zelf, de rest kopen we in”, aldus Zwart.
Groene stroom, zonnepalen en laadpalen van Coolblue
De verbreding van het aanbod van Coolblue naar energieproducten is al een tijdje gaande.
In 2019 kondigde Coolblue aan in de markt voor de verkoop en installatie van zonnepanelen actief te worden. Volgens de website van het bedrijf heeft Coolblue inmiddels 128 installateurs en specialisten voor zonnepanelen onder zijn hoede.
Afgelopen november kwam er een ander nieuw initiatief bij, toen Coolblue aankondigde te starten met de verkoop en installatie van laadpalen voor elektrische auto's, in eerste instantie in de steden Rotterdam, Utrecht en Tilburg.
Coolblue mikt naast de klassieke verkoop van elektronicaproducten en witgoed dus bewust op uitbreiding naar energie gerelateerde diensten. De stap om zelf stroom en gas te gaan verkopen, sluit in dit verband naadloos aan bij de initiatieven voor zonnepanelen en laadpalen.