- Coolblue heeft vorig jaar voor zo’n 2 miljard euro aan spullen en diensten verkocht. De jaaromzet is met meer dan een derde gestegen, de winst steeg ook.
- De webwinkel profiteert niet alleen van de coronacrisis, maar zet ook slim in op nieuwe markten.
- Coolblue levert en installeert nu ook laadpalen. Daarnaast richt ze zich met de retailer Thuiswerkwinkels op thuiswerkplekken. Ook levert de winkel sinds kort stroom en gas.
- Dit jaar wil Coolblue meer fysieke winkels openen en nog meer gaan inzetten op de verkoop van zonnepanelen en laadpalen.
Webwinkel Coolblue heeft vorig jaar voor circa 2 miljard euro aan spullen en diensten verkocht. Daarmee is de jaaromzet met meer dan een derde opgelopen.
Coolblue profiteerde niet alleen van de toegenomen populariteit van online shoppen als gevolg van de coronapandemie, ook boorde de Rotterdamse onderneming diverse nieuwe markten aan.
Zo kunnen mensen inmiddels ook terecht bij Coolblue voor de verkoop en installatie van laadpalen.
En voor zakelijke klanten introduceerde de retailer Thuiswerkwinkels. Dat is een dienst die een heel assortiment aan kantoorattributen biedt, waarmee werkgevers voor hun personeel thuiswerkplekken kunnen inrichten. In België en Nederland is dat al voor dan 48.000 medewerkers gedaan.
Afgelopen jaar heeft de onderneming ook de eigen infrastructuur flink uitgebreid. Zo opende de retailer winkels in Leiden, Hasselt en Brussel. Ook werd de eigen bezorgservice CoolblueFietst in meer steden actief.
Bedrijfsresultaat Coolblue stijgt
Dit alles leverde Coolblue ook meer winst op. Het bedrijfsresultaat steeg tot 114 miljoen euro, goed voor een toename van 66 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder.
Hoeveel Coolblue hiervan netto overhield, kan het bedrijf evenwel nog niet aangeven.
Coolblue blijft volgens de cijfers overigens beduidend kleiner dan rivaal bol.com, wiens omzet in 2019 al op zo'n 2,8 miljard euro uitkwam.
Meer fysieke winkels en doorpakken op laadpalen
Maar het ontbreekt bij topman Pieter Zwart van Coolblue niet aan nieuwe uitbreidingsplannen. Hij wil in 2021 weer nieuwe winkels openen. Coolblue heeft nu nog vijftien fysieke winkels in Nederland en België.
Ook wil Zwart doorbouwen als het gaat om de verkoop van laadpalen en zonnepanelen.
Onlangs kondigde Coolblue al aan dat ze naast elektronica en witgoed voortaan ook stroom en gas levert. Hiervoor is energieleverancier ServiceHouse overgenomen.
Daarnaast zette de webwinkel de stap naar Duitsland en kwamen er meer dan 1500 medewerkers bij.
Lees meer over Coolblue:
- Pieter Zwart marcheert met Coolblue Duitsland binnen: ‘Ik laat me niet leiden door de agenda van Amazon’
- Coolblue zet in zwaar in op de energiemarkt: na zonnepalen en laadpalen komt nu ook de verkoop van stroom en gas
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’