ANALYSE – Van een walhalla voor gezondheidsfreaks tot een fietsenstalling: het Haagse winkelcentrum New Babylon kreeg de afgelopen maanden de nodige reddingsboeien toegeworpen.
Dat de populaire webwinkel Coolblue nu een levenslijn uitgooit naar het leeggelopen winkelcentrum – eind dit jaar opent Coolblue een flagshipstore in New Babylon – komt als een verrassing. Een verstandige zet?
New Babylon weet eind 2013 terug de nodige aandacht te trekken met de opening van het ‘meest eigentijdse winkelcentrum’ van Nederland. ‘Een hightrafficlocatie die run en funshoppen mixt en inzet op service, beleving en Het Nieuwe Winkelen’, klinkt het.
Bovendien profileert New Babylon zich als een ‘innovatief winkelcentrum dat bovenop de digitale trends zit’. Zo wordt een Experience Room geopend waar innovaties op het gebied van 24/7 shoppen worden gepresenteerd, gebruiken winkels in het centrum QR-codes zodat bestellingen ook na sluitingstijd gedaan kunnen worden en zijn diverse mobiele betaaloplossingen opgesteld.
Leegloop New Babylon
Een succesformule blijkt het niet. Binnen een jaar na de opening merkt retailexpert Rupert Parker Brady al op dat het er alleen rond lunchtijd druk is, omdat er dan een rij staat voor broodjeszaak Dungelman.
In een column noemt Parker Brady New Babylon het eerste volledig gerevitaliseerde winkelcentrum in Nederland dat bij de heropening een noodgreep heeft toegepast om het gebrek aan huurders te maskeren. “Op de eerste etage zit de Fashion Factory Outlet met ruim drieduizend vierkante meter merken. Leuk bedacht, maar als je de monstercollecties, oude voorraden en unieke samples hebt gezien, hoef je er niet meer te komen.”
Het is het faillissement van diezelfde outletwinkel dat de uittocht van huurders inluidt. Begin dit jaar gaat Fashion Factory Outlet op de fles met een huurschuld van liefst 2,5 miljoen euro.
Steeds meer winkeliers vertrekken al dan niet gedwongen uit het Haagse winkelcentrum. Ook namen als Spar, Coolcat, Vero Moda, Only en The Dutch Tailors sneuvelen. Een medewerker van Jack & Jones spreekt in het AD van tegenvallende bezoekersaantallen. Daarnaast zou de huur alleen maar hoger zijn geworden. “Het is niet rendabel om te blijven.”
Coolblue durft het aan
In de plannen voor de vernieuwing van New Babylon is meer ruimte voor horecazaken. Zo komen er restaurants waar je een zakenrelatie mee naartoe kunt nemen. Verder wordt het aandeel flexkantoren en ontmoetingscentra op de onderste verdiepingen flink uitgebreid.
En bovenal: Coolblue vestigt een flagshipstore van 2600 vierkante meter op de begane grond, zo bleek begin deze week. Een van de snelste groeiende Nederlandse retailers die een winkel opent in een slechtlopend winkelcentrum: dat vraagt om uitleg.
Directeur Pieter Zwart van wil niet meer kwijt dan dat de winkel ‘niet alleen ontzettend cool en blauw wordt, maar ook heel groot’ en het anders wordt dan wat klanten gewend zijn in de huidige acht winkels in Nederland en België. Het wordt volgens de topman ‘echt het paradepaardje van Coolblue’.
Retailexpert Frank Quix, die met zijn bureau Q&A maandenlang beschikte over de Store of the Future in New Babylon, spreekt van een goede zet van Coolblue. “Het is een goed bereikbare plek. Je kunt er makkelijk parkeren en het is goed bereikbaar met het ov.”
De tegenvallende bezoekersstromen waar de oorspronkelijke huurders mee kampten, herkent Quix zelf niet. “Daar hebben we met de Store of the Future geen last van gehad, we trokken genoeg bezoekers. Bovendien is Coolblue geen retailer die het moet hebben van publiek dat toevallig langsloopt. De locatie laat zich goed vergelijken met de Amsterdamse Zuidas. Een Coolcat zou het daar niet kunnen redden, maar bij de winkel van Coolblue is het altijd druk.”
Retailanalist Parker Brady denkt dat Coolblue ‘er op het juiste moment inspringt’ en dat er een ‘strakke huurafspraak’ is gemaakt. “Ze komen voor een dubbeltje op een A2-locatie, dichtbij het centrum.”