Webwinkelgigant Coolblue gaat zijn producten indien gewenst nog dezelfde dag leveren. De consument moet daar wel tien euro extra voor betalen.

Er zijn nog maar weinig argumenten om dingen niet online te kopen. Maar in één aspect was de fysieke winkel de webshop nog altijd de baas: onmiddellijke behoeftebevrediging.

Een, twee, of soms wel drie dagen wachten op een aankoop, is best moeilijk. En dus was die consument soms bereid net wat meer geld neer te tellen om het product meteen in handen te kunnen hebben.

Pizza versus pakketje

Coolblue, na Bol.com en Wehkamp de grootste internetwinkel van Nederland, zet dan ook in op het zoveel mogelijk beperken van de leveringstijd. “Het is toch ook gek? Als ik een pizza met zes soorten kaas bestel, staat er binnen een uurtje een gast met een vette pizza voor mijn deur. Waarom kan dat niet met pakketjes?”, zei Coolblue-directeur en mede-oprichter Pieter Zwart in gesprek met Z24.

Toen ging het om het bezorgen op zondag, iets waar Coolblue afgelopen september mee is begonnen. “Als ik een fotocamera wil, dan bestel ik hem op zaterdag, want dan heb ik tijd. En dan wil ik hem zondag hebben, want dan heb ik tijd om er mee te spelen. Niet pas maandag”, zei Zwart toen.

Nu trekt Coolblue die lijn door, door ook bezorging op dezelfde dag nog mogelijk te maken. Wie op werkdagen vóór 15.00 uur iets bestelt, kan zijn laptop, smartphone of een ander product indien op voorraad nog diezelfde avond bezorgd krijgen. Wel geldt voor de nieuwe service dat er flink voor betaald moet worden: 9,95 euro, tegenover gratis verzending als je kiest voor bezorging de volgende dag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl