Coolblue heeft vorig jaar een nieuwe recordomzet gedraaid, met een totale omzet van bijna 2,5 miljard euro. Dat komt neer op een stijging van 2,1 procent vergeleken met 2023.

De operationele winst vóór afschrijvingen (EBITDA) steeg afgelopen maar met bijna 11 procent naar 97,8 miljoen euro. De klanttevredenheidsscore steeg met 1 punt naar 72.

Het hogere bedrijfsresultaat was volgens topman Pieter Zwart van Coolblue te danken aan efficiënter werken, onder andere bij de bezorging. “Ook hebben we acht winkels geopend op plekken waar we eerder minder goed bereikbaar waren”, zegt Zwart, die aangeeft dat verdere mechanisering ook bijdroeg aan de hogere winstgevendheid.

Het aantal Coolblue-winkels steeg afgelopen jaar met in totaal zeven naar 32.

Sterke uitbreiding Coolblue in Duitsland

In Duitsland. Het Nederlandse webwinkelbedrijf verdubbelde het bezorggebied op de Duitse markt, dat nu groter is dan het Nederlandse. Winstgevend zijn de activiteiten over de oostgrens nog niet, geeft topman Pieter Zwart aan in een toelichting op de jaarcijfers.

Door de uitbreiding met vier nieuwe depots in Duitsland kan Coolblue in potentie elektronica en witgoed bezorgen bij 17 miljoen Duitse klanten, zegt Zwart. Het gaat om activiteiten in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, grenzend aan Nederland.

Dit jaar mikt Coolblue op nog eens een verdubbeling van het bezorggebied in Duitsland, onder andere door een depot te openen in Hannover in de deelstaat Nedersaksen.

Om die uitbreiding in Duitsland mogelijk te maken verkocht Zwart vorig jaar een deel van zijn aandelen in Coolblue. Investeerder HAL werd daardoor meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf.

In Nederland ziet Coolblue verkoop zonnepanelen inzakken

Coolblue verkoopt ook zonnepanelen, maar die markt zakte in Nederland vorig jaar wat in. Dat gebeurde toen duidelijk werd dat het kabinet de voor zonnepaneelbezitters financieel gunstige salderingsregeling in 2027 wil afschaffen.

Volgens Zwart was de huiver om nieuwe zonnepanelen te kopen "herleidbaar naar niet-consistent beleid van opeenvolgende kabinetten". "Ik denk dat het ingewikkelder is geworden voor consumenten om door de bomen het bos te zien", zegt hij. Tegelijkertijd ziet hij de markt weer wat opveren.

Coolblue blijft het aanbod van zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen dan ook uitbreiden. "Voor de gemiddelde consument is het gewoon nog een goede investering. Het is vrij evident dat we van het gas af moeten en meer duurzame energie moeten gebruiken. En zonnepanelen zijn daar een uitstekende optie voor."

LEES OOK: Nederlandse winkeliers: hogere btw speelt goedkope Chinese webshops zoals Shein in de kaart