De Amerikaanse startup Convoy wil de transportsector openbreken op dezelfde manier als Uber deed met de taximarkt. Via een app kunnen truckers opdrachten voor het vervoeren van een lading aannemen. Onder meer Amazon-baas Jeff Bezos ziet heil in de service.

Wie als bedrijf nu een paar kuub zand of pallets met goederen van de ene naar de andere plek wil krijgen, moet in de VS contact opnemen met tussenpersonen die vrachtwagenritten inplannen. Dat gebeurt telefonisch, een erg inefficiënte manier van communiceren.

“Telefoongesprekken zijn moeilijk op te schalen”, zegt Convoy-oprichter Dan Lewis tegenover Techcrunch. Hij sprak het afgelopen jaar met diverse kleinere transportbedrijven in de Amerikaanse stad Seattle en hoorde telkens een klacht terugkomen: in contact komen met klanten moet per telefoon en dat is zeer tijdrovend. Dat staat de groei van het bedrijf in de weg.

“Als je een service kan bouwen waarmee truckbedrijven opdrachten aan kunnen nemen en hun vloot beter kunnen managen, dan maak je hun leven een stuk makkelijker”, aldus Lewis. Dus bedacht hij een app, een soort Uber voor vrachtwagenchauffeurs.

Boeken via de app

Convoy is sinds april actief in de staat Washington en heeft inmiddels een bestand van bijna 100 vrachtwagens, die stuk voor stuk op kwaliteit zijn gecontroleerd. Volgend jaar wil Convoy uitbreiden naar andere regio’s in de VS.

De dienst werkt zo. Een klant kan in de app invoeren welke spullen vervoerd moeten worden, hoe groot de truck moet zijn en of extra benodigdheden zoals een zeil of laadlift nodig zijn. De prijs voor de klus komt meteen in beeld.

Convoy zoekt vervolgens het transportbedrijf dat het meest geschikt is om de opdracht uit te voeren. Daarbij houdt de software rekening met de locatie van het bedrijf, het rittenschema en de voorkeuren van de klant. Het truckbedrijf kan de opdracht accepteren en vrachtwagens naar de klant sturen.

In theorie is dit proces minder tijdrovend dan het telefonisch inplannen van ritten, waardoor de truckers vaker kunnen rijden per dag. Dat is vooral gunstig voor kleinere transportbedrijven met één of twee vrachtenwagens, de voornaamste doelgroep van Convoy, voor wie de logistiek relatief veel tijd in beslag neemt.

Verouderde industrie

De 34-jarige Lewis heeft enige ervaring in de post- en transportsector. Tijdens zijn studententijd bezorgde hij kantoorspullen als bijbaantje en na zijn afstuderen ging hij aan de slag als consultant bij diverse transport- en techbedrijven. In februari zegde hij zijn baan bij internetreus Amazon op om zijn eigen bedrijf te beginnen.

Lewis werd door 'angel investor' Hadi Partovi, één van de vroege investeerders in Facebook, gewezen op de mogelijkheden die er liggen om de transportsector op te schudden. "Het is de grootste marktkans die ik ooit heb gezien", zegt Partovi aan Bloomberg. "In ieder geval sinds ik in 2005 in Facebook ben gestapt." De Amerikaanse markt voor het vervoer van vracht en goederen over de weg is 749 miljard dollar groot.

Eerste kilometer telt ook

Lewis was aanvankelijk niet overtuigd, maar na gesprekken met lokale ondernemers in Seattle raakte hij enthousiast. "Transport is waarschijnlijk de grootste verouderde industrie van het land", vertelt hij aan Bloomberg.

Volgens de ondernemer richten veel startups en techbedrijven zich bij vervoer op de 'laatste kilometer'. Denk aan Amazon dat met drones pakketjes bij klanten af wil leveren. Ook in Nederland zijn er een handvol bedrijven actief die het bezorgproces willen verbeteren. Maar de eerste en de middelste kilometer tellen volgens Lewis ook: goederen moeten eerst gedistribueerd worden voordat een winkel ze aan de klant kan verkopen. Daar kan Convoy een grote rol in spelen.

Enkele bekende investeerders geloven in het idee van Lewis. Onder meer Amazon-baas Jeff Bezos, Ebay-oprichter Pierre Omidyar, Salesforce-topman Marc Benioff en Dropbox-bedenker Drew Houston hebben in totaal 2,5 miljoen dollar gestoken in de startup. Volgend jaar wil Convoy opnieuw geld ophalen om de service uit te breiden naar meer staten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl