- Consumenten zijn iets minder somber over de economie dan een maand geleden.
- Het consumentenvertrouwen dat het Centraal Bureau voor de Statistiek meet, kwam in januari uit op min 49. In december was dit nog min 52.
- Dat neemt niet weg dat het consumentenvertrouwen ver onder het gemiddelde ligt en de bereidheid tot grote aankopen laag is.
- Lees ook: Nederlandse inflatie blijft voorlopig hoog door sterke loonstijgingen en schok van energieprijzen
Het vertrouwen van consumenten krabbelde deze maand opnieuw iets verder op, ondanks dat de inflatie nog steeds hoog is en de vooruitzichten voor de koopkracht niet rooskleurig zijn.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) merkt dat mensen vergeleken met een maand terug iets minder pessimistisch aankijken tegen de economie als geheel. Ook bij de koopbereidheid signaleert het statistiekbureau een kleine verbetering.
De graadmeter waarmee het CBS het consumentenvertrouwen meet, is in januari uitgekomen op een stand van min 49, waar dat een maand eerder nog min 52 was.
Het is daarmee de derde maand op rij dat er een lichte verbetering is te zien. Het consumentenvertrouwen is echter nog altijd uitzonderlijk laag en ligt ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op min 9 staat.
Opvallend in de cijfers is vooral dat de bereidheid tot het doen van grote aankopen nog altijd erg laag is, met een indexniveau van min 60. Dit duidt erop dat de hoge inflatie en de aanslag op de koopkracht van consumenten nog altijd zwaar weegt bij beslissingen om grotere uitgaven te doen.
Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit. Toen stond de graadmeter op plus 36. In september en oktober 2022 werd de laagste stand ooit bereikt op min 59. Het CBS begon in 1986 met de metingen.
Consumenten waren bij de laatste peiling vooral minder pessimistisch over de economie in de komende twaalf maanden. Het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden was hetzelfde als in december. Hetzelfde gold voor het oordeel over de eigen financiële situatie. Ook de tijd voor het doen van grote aankopen zoals een auto, meubels of huishoudelijke apparaten vonden consumenten in januari een fractie minder ongunstig dan in december.