- Nederlandse consumenten zijn in mei minder bereid om grote aankopen te doen.
- Verder zijn consumenten deze maand net zo pessimistisch over de economie als in april.
- Het consumentenvertrouwen blijft nagenoeg op het laagste punt ooit.
- Lees ook: Inflatie ook in april op bijna 10% in Nederland: prijzen voedingsmiddelen stegen hard, energie iets minder
Nederlandse consumenten zijn in mei minder bereid om grote aankopen te doen. Dat komt naar voren uit de meting van consumentenvertrouwen door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Consumenten vonden de tijd voor het doen van grote aankopen in mei nog ongunstiger dan in april. Deze maatstaf heeft vorige maand zelfs de laagste stand ooit bereikt op -50.
De algehele koopbereidheid kwam in mei iets hoger uit, op -33, dan in april (-34). Ook waren consumenten minder negatief over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.
De deuk in het koopbereidheid wordt deels veroorzaakt door de snel stijgende inflatie. Hogere prijzen van diensten en goederen schrikken mensen af en verlagen de wil om geld uit te geven.
In april waren Nederlanders gemiddeld 9,6 procent duurder uit dan vorig jaar. Vooral alledaagse aankopen zoals voedingsmiddelen werden duurder. De energieprijzen stegen minder hard.
Consumentenvertrouwen blijft op laagste punt ooit
Hoe verschillende onderdelen van het consumentenvertrouwen het hebben gedaan in mei is te zien op de volgende infographic:
Consumenten waren in mei net zo negatief als in april. Toen daalde het consumentenvertroiuwen naar het laagste niveau ooit. Het consumentenvertrouwen kwam in mei uit op -47, tegen -48 in april. Het oordeel van consumenten over de economie veranderde amper in mei.
Met het niveau van -47, lag het consumentenvertrouwen ruim onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen tikte in januari 2000 het hoogste niveau ooit aan (36) en in april 2022 de laagste stand ooit (-48).
Het CBS houdt gegevens van consumentenvertrouwen bij sinds april 1986.
Consumenten waren in mei net zo pessimistisch over de economie als in april. De indicator economisch klimaat ging van -69 naar -68. Consumenten waren negatiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden, maar minder negatief over de economie in komende twaalf maanden.