Zolang dit niet gebeurt, maakt het bedrijf zich schuldig aan oneerlijke
handelspraktijken, aldus de Consumentenbond woensdag.
Door het
afknijpen neemt de snelheid van de internetverbinding af, vooral bij het
downloaden van films en muziek. De bond kreeg hier klachten over, maar ook
bij de Reclame Code Commissie loopt een zaak naar aanleiding van misleidende
snelheidsclaims.
‘Dienst geweizigd’
De consumentenorganisatie vindt dat UPC zijn klanten erop moet wijzen dat ze
het abonnement kunnen beëindigen. Want door dit afknijpen heeft UPC de
geleverde dienst gewijzigd, zegt de bond. UPC liet eerder weten dat een
kleine groep van 1 procent van de klanten zeer veel downloadt, waardoor er
problemen op het netwerk ontstaan.
Het percentage zware gebruikers doet echter niet ter zake, zegt directeur Bart
Combée van de Consumentenbond. "Bedrijven moeten precies doen wat zij
beloven. Vergelijk het met de aanbieding om in een restaurant onbeperkt
spareribs te eten. Als je na één bord te horen krijgt dat je daarna alleen
nog van de saladebar gebruik mag maken, dan voel je je bekocht.”
UPC is verbaasd
UPC zegt in een reactie met verbazing kennis te hebben genomen "van het
persbericht van de Consumentenbond omtrent vermeend ‘afknijpen’ van
internetsnelheden door UPC Nederland”. UPC knijpt niet en levert het
snelste internet van Nederland, aldus een woordvoerder van het bedrijf. "Uit
diverse onafhankelijke testen blijkt juist dat UPC consequent tot de best
scorende internetproviders hoort op het gebied van gehaalde snelheid.”
Het bedrijf heeft in augustus wel enkele testen uitgevoerd op het gebied van
"netwerkmanagement'', maar die instellingen zijn inmiddels stapsgewijs
uitgeschakeld. De internetprovider probeerde daarmee een manier vinden om
excessieve gebruikers in te dammen zodat de rest van het internetverkeer
gewoon doorgang kan vinden.
UPC nodigt de Consumentenbond uit om nog deze week te overleggen over de
ontvangen klachten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl