- De Consumentenbond wil dat de rechtbank uitspraak doet over het fenomeen ‘krimpflatie’.
- Fabrikanten en supermarkten zijn volgens de belangenclub van consumenten niet transparant over de manier waarop ze prijsverhogingen doorvoeren.
- Bij krimpflatie wordt een product met minder inhoud voor dezelfde prijs verkocht.
- Lees ook: Consument past koopgedrag in supermarkt aan door hoge inflatie: meer huismerken en vaker koopjesjagen.
De Consumentenbond stapt naar de rechter wegens krimpflatie, het verschijnsel dat artikelen in supermarkten hetzelfde blijven kosten, maar minder inhoud hebben. De bond gaat een aantal voorbeelden aan de rechter voorleggen voor een oordeel. “Wij vinden krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk en willen weten of de rechter dat ook zo ziet”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de consumentenorganisatie.
Volgens haar zijn de brancheorganisaties van voedingsmiddelenfabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie. “Dit hebben zij laten weten na gesprekken met de Consumentenbond. Ook Albert Heijn en Jumbo willen geen statement maken tegen krimpflatie”, aldus Molenaar. De bond gaat nu dus enkele gevallen voorleggen aan de rechter.
De bond ontving in een klein jaar ruim 1300 meldingen over krimpflatie. “Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsverhogingen. Het is onbegrijpelijk dat supermarkten en fabrikanten weigeren hierover transparant te zijn”, stelt directeur Molenaar.
Ondertussen heeft de Consumentenbond tientallen nieuwe voorbeelden van krimpflatie gevonden. “Zo stopt Sportlife minder kauwgom in een potje, Ariel minder waspoeder in een pak en Andrélon minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft.” Ook gaat soms de inhoud omlaag en de prijs omhoog. Dat is volgens de bond het geval bij onder meer Vanish Oxi Action-vlekkenverwijderaar en Vision-zonnebrandmiddel. Hierdoor betalen consumenten respectievelijk 13 en 28 procent meer voor het product.
De Autoriteit Consument & Markt riep aanbieders eerder dit jaar op om transparanter te zijn over wijzigingen, bijvoorbeeld door dit expliciet op verpakkingen te zetten. "De Consumentenbond ging hierover in gesprek met brancheorganisaties CBL en FNLI, maar zonder resultaat."
Volgens de bond zouden de Nederlandse supers een voorbeeld moeten nemen aan Carrefour, de grootste supermarktketen van Frankrijk. Die waarschuwt haar klanten voor krimpflatie met bordjes bij producten.