Wie met een oudere auto naar de Algemene Periodieke Keuring moet, doet er vaak goed aan de wagen bij meer dan één garage te laten keuren. Het liefst ook bij een keuringsstation dat niet repareert maar uitsluitend keurt en geen financieel belang heeft bij reparaties.
Met dat advies komt de Consumentenbond na onderzoek. “Garages gebruiken trucs om de rekening van een APK kunstmatig te verhogen”, zegt de bond. “Ze rekenen hoge kosten voor reparaties van kleine ‘plotselinge’ mankementen.”
De bond liet twaalf auto’s keuren bij elf garages en werd geconfronteerd met veel dure en onnodige reparaties. Zo kwam een auto niet door de keuring, tenzij de remmen (voor 500 euro) zouden worden vervangen.
Uit een herkeuring bij een andere garage en een controle van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), die APK’s steekproefsgewijs controleert, bleek dat er met de remmen niks mis was.
Maar ook bij grotere ketens ben je niet per se beter af, schrijft de bond. Zo was een grote landelijke keten, die niet bij naam genoemd wordt, het meest gehaaid in het binnenhalen van extra inkomsten. Kleine reparaties verschenen vaak voor een relatief hoog bedrag op de rekening. Het vervangen van een stadslichtlampje kostte er 11 euro en een oliedop die plotseling verdwenen was kostte 10 euro. De garage meldde ook een kapotte ruitensproei-installatie, maar die bleek naderhand prima te functioneren.
De consument heeft het extra lastig omdat garages vaak telefonisch de gebreken en reparaties voorleggen aan hun klanten. Pas als de klant daarmee akkoord gaat, zetten de garages de mankementen op het keuringsrapport en repareren ze die direct. Voor het RDW is dus bij de steekproefsgewijze controle van de APK's niet na te gaan of er daadwerkelijk sprake was een mankement.
De Consumentenbond liep daar zelf ook tegenaan: toen de remmen van de auto vervangen moesten worden, ging de onderzoeker niet akkoord met de dure reparatie. Achteraf bleek het mankement niet op het keuringsrapport te staan. Autobezitters krijgen van de Consumentenbond dan ook de tip altijd om het keuringsrapport en de factuur te vragen.
Een RDW-woordvoerster meldt dat de dienst de vinger aan de pols houdt bij de keuringen. In een jaar tijd heeft de RDW 225.000 steekproeven gedaan op APK-keuringen die op personenauto's waren uitgevoerd. "In 8 procent van de gevallen was er iets niet goed gegaan.'' Om nog beter te kunnen toezien op de keuringen, werkt de RDW aan een plan voor het sturen van 'mystery cars' naar garages.
Als een garagebedrijf herhaaldelijk ondeugdelijke keuringen uitvoert, kan de RDW de keuringsbevoegdheid intrekken.