COMMENTAAR – Laat één duidelijk zijn: niemand wil met een onveilige smartphone rondlopen. Daarom is de actie van de Consumentenbond om het updatebeleid van Android-telefoonmakers te verbeteren begrijpelijk.
Verreweg de meeste smartphones draaien niet op de nieuwste Android-software en een groot deel loopt achter met de veiligheidsupdates. Dat is natuurlijk problematisch.
De Consumentenbond is daarom een bodemprocedure tegen Samsung gestart, de marktleider op de Android-markt, om langere ondersteuning te eisen. Fabrikanten moeten minimaal 4 jaar na de introductie toestellen voorzien van updates, eist de bond.
De zaak dient in maart 2018.
In de aanloop waarschuwt de Consumentenbond alvast voor de aanschaf van bepaalde Samsung-modellen. Koop geen nieuwe Galaxy S7, Galaxy S7 Edge of Galaxy J3 2016, roept directeur Bart Combée dinsdag, want vanaf maart 2018 ondersteunt de Zuid-Koreaanse fabrikant deze toestellen officieel niet meer.
Galaxy S6 uit 2015 nog steeds ondersteund
De oproep is an sich verdedigbaar. Je wilt als consument niet nu een tweejarig abonnement afsluiten bij een nieuwe Galaxy S7 en dan over drie maanden geen software-updates meer krijgen. Dan loop je nog ruim anderhalf jaar rond met een potentieel onveilige telefoon.
Maar de situatie ligt wel iets genuanceerder dan de Consumentenbond doet voorkomen.
Samsung laat in een reactie aan persbureau ANP weten "dat wij onze smartphones tenminste twee jaar vanaf de productintroductie in Nederland met software-updates ondersteunen". De Galaxy S7 lag op 11 maart 2016 in de Nederlandse winkels, dus dat zou betekenen dat de officiële ondersteuning inderdaad in maart 2018 stopt.
Daarna kan Samsung geen software-updates garanderen, maar dat betekent niet dat ze het niet doen. De Galaxy S6 die in maart 2015 op de markt kwam, krijgt nog steeds elke maand een beveiligingsupdate. Ook de S5 uit 2014 en de S4 uit 2013 zijn dit jaar nog van updates voorzien.
Hoogstwaarschijnlijk wordt de Galaxy S7 ook nog een poos voorzien van beveiligingsupdates. Nieuwe versies van Android is een ander verhaal. De S7 staat op de rol om de Android 8.0-update te krijgen, maar daarna lijkt het afgelopen met het upgradefeest.
Voor een budgettelefoon als de J3 2016, die je volgens de Consumentenbond ook niet moet kopen, is het overigens wel waarschijnlijk dat de software-ondersteuning stopt. Goedkopere Samsung-modellen krijgen in de regel elk kwartaal een beveiligingsupdate. En dit jaar kwam Samsung met de opvolger: de J3 2017.
Ondersteuning bieden kost veel tijd
Belangrijker nog is om te begrijpen waarom fabrikanten hun toestellen niet jarenlang officieel ondersteunen. Zelfs Android-maker Google garandeert 'slechts' tot drie jaar na lancering veiligheidsupdates voor hun eigen Pixel-smartphones, minder dan de vier jaar die de Consumentenbond eist.
De reden? Software-ondersteuning bieden kost ontzettend veel tijd en is daardoor razend duur. Dat wordt duidelijk met het volgende rekenvoorbeeld dat Thalia Verkade van De Correspondent gebruikte. Zij zocht in 2016 uit waarom smartphones zo snel in de bureaula belanden.
Stel dat je een onderneming hebt die software ontwikkelt voor andere bedrijven en je hebt 100 programmeurs in dienst. De software die naar klanten gaat, moet natuurlijk ondersteunt worden. Stel dat dat maandelijks 3 procent van al het werk kost, dus je moet er drie werknemers voor vrijmaken.
De maand erop krijgen andere klanten software geleverd en die willen ook ondersteuning. De drie werknemers die je de maand ervoor had vrijgemaakt zijn nog steeds bezig met hun klanten, dus je moet meer programmeurs op ondersteuning zetten.
Na twee jaar zijn 52 van de 100 programmeurs bezig met support. Na vier jaar is dat meer dan driekwart. Dat betekent dat nog maar een kwart zich bezig kan houden met het ontwikkelen van nieuwe producten. Kortom: dit is onhoudbaar.
Meer mankracht betekent duurdere toestellen
Dit is ook de reden dat veel apps op een gegeven moment niet meer werken op oudere besturingssystemen. Voor ontwikkelaars is het niet te doen om hun apps werkende te houden op versies van Android of iOS die jaren geleden zijn uitgekomen.
Apple heeft deze doodsspiraal nog redelijk onder controle, omdat het een beperkt aantal modellen heeft. Maar Samsung brengt elk jaar tientallen nieuwe toestellen op de markt. Om al die telefoons vier jaar lang van updates te voorzien, zoals de Consumentenbond wil, is ontzettend veel mankracht nodig.
Wie gaat dat betalen? Uiteindelijk de consument. Want als Samsung de marges ziet slinken zullen de prijzen van hun telefoons omhooggaan.
Natuurlijk heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant er belang bij om op een gegeven moment toestellen niet meer te ondersteunen, zodat jij naar de winkel gaat voor een nieuwe. Daarom is het belangrijk dat een organisatie als de Consumentenbond druk uitoefent om een gedegen updatebeleid af te dwingen. En de bond heeft zeker gelijk dat de informatie die Samsung over updates verstrekt een stuk beter kan.
Maar er komt ergens een moment dat je oude smartphone niet meer mee kan - hetzij doordat de hardware verouderd is, hetzij doordat de software niet langer wordt bijgewerkt. Waar dat overstapmoment ligt, is de vraag. Als zelfs Google maar drie jaar ondersteuning garandeert voor zijn eigen Android-smartphones, dan lijkt de vier jaar die de Consumentenbond van Samsung eist aan de hoge kant.