De Consumentenbond maakt het plan van ING om bedrijven inzicht te geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank met de grond gelijk.
“Volgens zowel de privacywetgeving als de gedragscode banken is dit niet toegestaan”, laat een woordvoerster van de consumentenorganisatie maandag weten.
ING wil de gegevens over betaalgedrag van klanten aan bedrijven verstrekken, die dan op maat gesneden advertenties kunnen gaan aanbieden. De bank heeft daarvoor al een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren.
PvdA, CDA en D66 in de Tweede Kamer gaven maandag op Twitter aan dat zij willen dat minister Jeroen Dijsselbloem opheldering geeft over het plan van ING om gegevens van klanten door te verkopen
“ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen”, zegt Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING, in een interview met Het Financieele Dagblad.
De bank benadrukt zich aan de privacywet te zullen houden en dat er van te voren toestemming aan de klanten zal worden gevraagd. "ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan'', meldt de bank op zijn website.
Proef start dit jaar
ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten. Als dat succesvol blijkt kan de dienst worden uitgerold naar de 4,2 miljoen klanten van ING.
De verkoop van de betalingsinformatie kan een lucratieve inkomstenbron voor ING worden, omdat adverteerders er voor zullen moeten gaan betalen. Maar de primaire reden van de nieuwe activiteit is volgens ING om de dienstverlening te verbeteren.
"Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen'', aldus de ING-directeur.
Een vergelijkbaar plan van betalingsverwerker Equens zorgde vorig jaar voor grote ophef onder consumenten. Het bedrijf besloot daarom om er van af te zien om de transactiegegevens van pinbetalingen te verkopen aan winkeliers. Equens hield wel vol dat het product "bedrijven op een integere manier - met respect voor de privacy van pashouders - adviseert''.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl