- Nederlandse consumenten zijn afwachtend met het kopen van een elektrische auto. Hierdoor groeit de verkoop van nieuwe auto’s in 2024 niet, verwacht ING.
- In 2023 werden er bijna 370.000 nieuwe auto’s geregistreerd. Daarvan waren er net geen 114.000 volledig elektrisch.
- De economen verwachten dat het aantal verkochte elektrische auto’s in 2024 amper groeit door hoge aanschafprijzen en onduidelijkheid over toekomstige belastingen.
- Lees ook: Dit verandert er per 1 januari 2024 voor de trein, auto en vliegtuig: autorijden wordt duurder, boetes stijgen flink
Nederlandse consumenten zijn afwachtend met het kopen van een elektrische auto. Hierdoor groeit de verkoop van nieuwe auto’s in 2024 niet en wordt het niveau van voor de coronapandemie niet gehaald, verwachten economen van ING.
In 2023 werden er bijna 370.000 nieuwe auto’s geregistreerd. Daarvan waren er net geen 114.000 volledig elektrisch, wat neerkomt op een aandeel van 30,8 procent. Een aanzienlijke stijging tegenover een jaar eerder, toen het aandeel geregistreerde elektrische auto’s op 23,5 procent bleef steken, berekende branchevereniging Bovag.
Maar de rek is eruit, volgens de economen van ING. Zij verwachten dit jaar slechts een lichte stijging in het aantal verkochte elektrische auto’s. Het aandeel volledig elektrisch op zou zo’n 32 procent moeten uitkomen. Daarin loopt Nederland nog voor op het Europese gemiddelde van 15 procent.
Dat Nederlanders nog niet massaal hun diesel- of benzine-auto voor een nieuw elektrisch model vervangen, komt volgens de bank doordat er onvoldoende betaalbare modellen voor de middenklasse zijn. In 2023 bleef een derde van de particuliere subsidie achter in de pot, aldus ING.
Daarnaast speelt onzekerheid over de motorrijtuigenbelasting na 2025 een rol. Zonder een wijziging zijn autorijders door het hogere gewicht van elektrische auto's dan tot wel 500 euro per jaar meer kwijt aan belastingen dan bij een diesel- of benzine-auto, zegt de bank.
Het maakt ook uit of je wel of niet thuis je elektrische auto kan opladen, zegt ING-econoom Rico Luman. "Het kostenvoordeel van elektrische auto's hangt voor een groot deel samen met de mogelijkheid om thuis (of op het werk) voordelig te laden. Autorijders die dat kunnen, hebben vaak ook een extra voordeel omdat thuisladen vaak wordt gecombineerd met zonnepanelen of het benutten van dynamische stroomprijzen."
Bedrijven voelen wel een toenemende vergroeningsdruk en zijn bezig met het elektrificeren van hun wagenparken, volgens ING. Met name grote bedrijven doen dat, mede doordat CO2-uitstoot nu ook gerapporteerd moet worden.
De economen verwachten dat er in 2024 zo'n 370.000 auto's worden geregistreerd in Nederland en dat ongeveer hetzelfde als dit jaar, maar is fors minder dan bijvoorbeeld in 2019, toen waren het er nog 446.000. De inhaalslag die vorig jaar werd ingezet, lijkt daarmee dus alweer voorbij.