De betaalde oplage van de twee grootste kranten van Nederland, De Telegraaf en
het Algemeen Dagblad, is in het vierde kwartaal opnieuw gedaald.

De Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad zagen de
betaalde oplage mede door webabonnementen licht stijgen. Dat blijkt uit
cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag publiceerde.

Standaardabonnement

Bij vrijwel alle kranten is er sprake van krimp bij het zogenoemde
standaardabonnement, waarbij abonnees de reguliere jaarprijs betalen. Dit is
voor veel kranten nog altijd de belangrijkste bron van reguliere inkomsten.

Alleen De Volkskrant en Trouw wisten in het vierde kwartaal van dit jaar meer
standaardabonnementen te verkopen, vergeleken met dezelfde periode een jaar
eerder.

{“dataSourceUrl”:”//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdER2em1GSl9yZ25SMjRWMVhhMThnVkE&transpose=0&headers=1&range=A1%3AI17&gid=0&pub=1″,”options”:{“titleTextStyle”:{“bold”:true,”color”:”#000″,”fontSize”:”14″},”curveType”:””,”legendTextStyle”:{“color”:”#222″,”fontSize”:”10″},”animation”:{“duration”:0},”backgroundColor”:{“fill”:”#faf4ed”},”width”:469,”lineWidth”:2,”hAxis”:{“titleTextStyle”:{“color”:”#999999″,”italic”:false,”fontSize”:12},”useFormatFromData”:true,”title”:”Bron: Het Oplageinstituut (HOI)”,”minValue”:null,”viewWindowMode”:null,”viewWindow”:null,”maxValue”:null},”vAxes”:[{“title”:null,”useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”gridlines”:{“count”:”7″},”maxValue”:null},{“useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null}],”booleanRole”:”certainty”,”title”:”Betaalde abonnementen (standaardprijs)”,”height”:289,”legend”:”right”},”state”:{},”view”:{},”isDefaultVisualization”:true,”chartType”:”LineChart”,”chartName”:”Diagram 4″}

Tegenover de daling van de standaardabonnementen van de papieren krant staat
wel dat sommige kranten groei weten te boeken bij de verkoop van digitale
abonnementen. In het vierde kwartaal steeg de digitale verkoop vooral bij
NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad sterk.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdER2em1GSl9yZ25SMjRWMVhhMThnVkE&transpose=1&headers=1&range=A60%3AF63&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":null,"formatOptions":{"source":"inline","scaleFactor":"1000","suffix":" duizend"},"minValue":null,"format":"0.##' duizend'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"booleanRole":"certainty","title":"Betaalde digitale oplage","animation":{"duration":0},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"top","hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: Het Oplageinstituut (HOI)","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"textStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"width":469,"height":333},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram 4"}

Regionale kranten

Regionale kranten zagen de betaalde oplage vorig kwartaal massaal dalen. De
Gelderlander, de grootste regionale krant, ging met bijna 7000 stuks
achteruit tot 125.826 betaalde kranten. Noordhollands Dagblad, de op een na
grootste regionale krant, ging met dezelfde marge achteruit tot 118.432.

De gratis kranten Metro en Sp!ts schroefden de oplage ook stevig terug. Metro
verspreidde in het laatste kwartaal van 2012 circa 48.000 kranten minder dan
een jaar eerder. Het aantal exemplaren van Sp!ts nam met ruim 58.000 af.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdER2em1GSl9yZ25SMjRWMVhhMThnVkE&transpose=1&headers=0&range=B96%3AQ97&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"vAxes":[{"title":"","useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":-8,"viewWindowMode":"explicit","format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":-8,"max":0},"logScale":false,"maxValue":0},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null}],"series":{"0":{"color":"#cc0000"},"1":{"color":"#990000"}},"title":"Betaalde oplage regionale dagbladen (Q4 2011 - Q4 2012)","booleanRole":"certainty","legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"animation":{"duration":0},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"none","useFirstColumnAsDomain":false,"hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: Het Oplageinstituut (HOI)","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"width":469,"height":333},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram 5"}

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl