Dat blijkt dinsdag uit tweejaarlijks onderzoek van INRetail, trendbureau voor
marketing en vastgoed.
Waardeerden klanten hun warenhuis in 2006 nog met een gemiddeld
rapportcijfer van 7,4, nu is dat 7,5. Van de drie grote warenhuisketens doet
de Bijenkorf het het best met een 7,7. Twee jaar geleden was die eer nog aan
Hema gegund met een 7,8. Dat warenhuis daalde in de waardering naar een 7,4.
Vooral modeafdelingen en horecavoorzieningen doen het beter in de warenhuizen.
INRetail signaleert deze trend ook in algemene zin: consumenten kiezen er
steeds vaker voor een dagje shoppen te combineren met een bakje doen of een
hapje eten. En dat is lang niet altijd in een warenhuis, mensen bezoeken
warenhuizen minder vaak.
Voor de toekomst verwacht het bureau dat vooral de winkels van V&D het
andermaal moeilijk gaan krijgen. Buiten de concurrentie van internet maken
ook discountformules het de gevestigde namen moeilijk. "De komende
jaren zal de ‘houdbaarheid’ van een warenhuis als V&D danig op de proef
worden gesteld."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl