Bij ConsuWijzer zijn er in de eerste helft van dit jaar in totaal 10.500 klachten over winkeliers binnengekomen, 1000 minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
De ontwikkeling is vooral een gevolg van het sluiten van winkels en de teruglopende uitgaven van consumenten. Dat meldde toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag.
Het aantal klachten over webwinkels bedroeg in het afgelopen half jaar 6000, evenveel al vorig jaar. Bij de fysieke winkels ging het om 4500 klachten, tegen 5500 vorig jaar. ACM kreeg vooral meer vragen dan voorheen binnen over de gevolgen van faillissementen.
Op ConsuWijzer kunnen Nederlanders overheidsadvies inwinnen over hun rechten als consument en klachten indienen over misstanden. Dat kunnen bijvoorbeeld klachten zijn over de kwaliteit of levering van producten uit zowel fysieke winkels als webwinkels.
,,We zien dat online steeds meer klachten gaan over de aankoop van dure elektronica, met name mobiele telefoons”, vertelt een woordvoerder van ACM. Dure telefoons en gadgets zijn erg gewild waardoor consumenten zich snel laten verleiden door een lage prijs. De toezichthouder waarschuwt echter voor malafide webwinkels die hun afspraken niet nakomen.
ACM adviseert consumenten om webwinkels goed te checken voordat ze iets aanschaffen. De woordvoerder benadrukt: ,,Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is die ook veelal te mooi om waar te zijn
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl