- Het consumentenvertrouwen is in februari voor de zesde maand op rij verbeterd, meldt het CBS.
- Consumenten zijn wel iets pessimistischer over het economisch klimaat, maar minder negatief over de koopbereidheid.
- Het consumentenvertrouwen ligt nog altijd ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.
- Lees ook: Zwaar weer in de winkelstraat: hogere kosten en lagere bestedingen drukken winstmarge detailhandel
De stemming onder consumenten is in februari opnieuw iets minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het consumentenvertrouwen is daarmee voor de zesde maand op rij verbeterd. Mensen zijn in februari wel iets pessimistischer over het economisch klimaat, maar minder negatief over de koopbereidheid.
Het consumentenvertrouwen ligt volgens het CBS deze maand op min 27. Dat is iets minder negatief dan in januari, toen de stemming op een stand van min 28 uitkwam.
De huidige stand is echter nog altijd ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, van min 10. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (min 59).
Consument staat iets meer open voor grote aankopen
Consumenten zijn in februari wat pessimistischer over de economie dan in januari. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden is daarbij minder negatief, terwijl het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden negatiever is.
Verder vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder ongunstig dan in januari. Het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde, terwijl het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden onveranderd bleef.