De Consumentenbond vindt dat consumenten al jaren te veel betalen voor internet door de dominante posities van KPN en Ziggo. De consumentenorganisatie ziet “tal van aanwijzingen” van te weinig marktwerking en te hoge prijzen en roept marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om in te grijpen.

KPN is bezig met het vervangen van zijn kopernetwerk door glasvezelkabels. “De consequentie is dat de meeste consumenten alleen nog kunnen kiezen uit internet via de kabel van Ziggo of internet via het KPN-glasvezelnetwerk”, concludeert de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond liggen de prijzen van de twee grootste aanbieders al lange tijd dicht bij elkaar en behoren ze tot de hoogste van Europa.

Andere aanbieders mogen het glasvezelnetwerk van KPN gebruiken, maar de bond vindt het “opvallend” dat het concurrenten op het KPN-glasvezelnetwerk niet lukt goedkoper te zijn dan de KPN-providers. Zo heeft Odido weliswaar een lager tarief, maar dat is lang niet overal beschikbaar, stelt de bond.

Volgens de bond stappen consumenten zelden over van internetaanbieder, terwijl de ACM in overstapkortingen wel een bewijs voor marktwerking zou zien. Maar consumenten noemen te weinig prijsvoordeel, te veel gedoe en het niet willen kwijtraken van hun mailadres als redenen om niet te wisselen van provider, stelt de Consumentenbond.

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar concludeert dat de internetmarkt volledig op slot zit. "KPN en Ziggo domineren de markt steeds meer en dat zorgt voor minder keuze en hoge prijzen. Wij roepen de ACM dan ook dringend op om in te grijpen, zodat internet weer betaalbaar wordt."

VodafoneZiggo en KPN: er is wel degelijk stevige concurrentie

VodafoneZiggo herkent zich niet in het verhaal van de Consumentenbond. Het bedrijf ervaart "wel degelijk stevige concurrentie", onder andere door "de snelle opkomst van nieuwe glasvezelaanbieders en flinke prijs- en productpromoties". Volgens VodafoneZiggo heeft ook de ACM vorig jaar geconcludeerd dat de markt voor vast internet voldoende concurrerend is.

Een woordvoerder van KPN stelt dat het bericht van de Consumentenbond "bol staat van de onjuistheden". KPN gaat de organisatie daar naar eigen zeggen ook op aanspreken. "Het netwerk van KPN is een open netwerk, al meer dan twintig jaar. Er is nooit sprake van geweest dat KPN dit zou willen veranderen, integendeel."

Dat de prijzen in Nederland hoger zouden zijn dan elders in Europa vindt KPN "appels met peren vergelijken", omdat veel markten in Europa bijvoorbeeld niet op grote schaal glasvezel hebben. "In Nederland leggen we onder de grond aan. Dat is prachtig, maar daar hangt een prijskaartje aan."

LEES OOK: Besparen op je abonnement voor internet: hoe ver kan je gaan, zonder in te leveren op de snelheid?