- Consumenten verwachten tijdens de komende feestdagen aanmerkelijk minder te besteden dan vorig jaar.
- Vooral voor kleding en schoenen, sport, speelgoed en games, en cadeauartikelen wordt minder geld gereserveerd, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
- Supermarktbestedingen blijven wel op pijl, maar alleen qua totaal bedrag. De samenstelling van de boodschappenkar zal wel veranderen.
- Lees ook: Fors meer Nederlanders kampen met betalingsproblemen door hoge inflatie, aldus het Nibud
De pakjesboot en arrenslee brengen dit jaar minder cadeaus mee dan vorig jaar. Consumenten houden deze feestdagen namelijk hun hand op de knip, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
Vooral door de hogere energieprijzen verkeren de hulp-Sinterklazen en -kerstmannen in onzekerheid over het toekomstige budget. Uit onderzoek van de bank en Q&A Insights & Consultancy blijkt dat de economie een stevige domper betekent op de sfeer tijdens de feestdagen.
Consumenten zeggen minder aan cadeaus uit te geven en bij het doen van boodschappen andere keuzes te maken. De grootste daling in uitgaven tijdens de eindejaarsperiode wordt verwacht bij kleding en schoenen, sport, speelgoed en games en cadeauartikelen.
Ook het kerstdiner zou er dit jaar anders uit kunnen komen te zien: consumenten letten meer op aanbiedingen, verruilen A-merken voor huismerken en/of B-merken en doen hun boodschappen bij goedkopere supermarkten. Toch zal het totale bedrag aan boodschappen dit jaar waarschijnlijk niet lager uitvallen, zo denken analisten van ABN AMRO.
Opvallend is verder dat vooral vrouwen, 18-34 jarigen en 55-plussers zich zorgen maken en hun budget voor de feestdagen naar beneden bijstellen.
Op basis van de verwachtingen voorziet ABN AMRO een relatief lage omzet voor de gehele retailsector tijdens de komende feestdagen. De supermarkten lijken als enige nog te groeien.