Grote bedrijven organiseren wel vaker congressen, meestal voor de PR of klantenbinding. Maar het evenement over nieuwe technologie dat Deloitte gisteren in Rotterdam organiseerde, was speciaal voor eigen werknemers.
Donderdag, eind van de middag. Terwijl overal in Nederland bureauwerkers huiswaarts keren, lopen bijna zeshonderd medewerkers van consultancybureau Deloitte door de Rotterdamse Maassilo. Via een soort tunnel van plasmaschermen aan de ene kant en ouderwetse turbines aan de andere kant bereiken ze de zalen waar iChange plaatsvindt, een evenement over de impact van nieuwe technologie.
De bedoeling is Deloitters te laten zien hoe technologie de wereld verandert, inclusief het eigen bedrijf. Een menselijk uitziende zorg-robot kondigt sprekers Bel Pesce en Salim Ismail aan. Zij vertellen over disruptieve technologie: robots die productiewerknemers vervangen, slimme portefeuilles, zelfsturende auto’s. Het diner bestaat uit zeewier-hamburgers, en patat met zwarte mayonaise.
Joren Olthoff en een collega, beiden financieel consultant van Deloitte, vinden het een interessante avond. Ze staan bij de 3D-scanner die van iedereen een buste kan maken: “Ons werk kan over een paar jaar gedaan worden door robots. Dit is een soort banenmarkt, we kunnen zien wat we dan kunnen gaan doen!”
Van de zeshonderd mensen – voornamelijk in net overhemd en colbertjasje – zijn er maar vijftig ‘van buiten’. Deze inspiratie-avond is vooral bedoeld voor de eigen mensen. Twee jaar geleden begon Deloitte met kleine inspiratie-sessies; dit is de eerste op deze schaal. Organisator Nataly Katan: “Als je met een grote community iets wil veranderen, dan moet je met een groepje koplopers beginnen. Zij kunnen dan de rest aansteken. Zo faciliteren we de innovatie binnen ons eigen bedrijf.”
Deloitte heeft een innovatieteam van een man of veertig. Er is een zeskoppig kernteam met daaromheen teams van IT’ers die ideeën uitwerken. Katan werkt bij het kernteam: “Voor een bedrijf dat producten maakt is zo’n speciale innovatieafdeling normaal, maar voor een servicebedrijf als Deloitte is zo structureel innoveren bijzonder.” De bedoeling is dat de innovatie zich verder verspreidt in het bedrijf: “We gaan praten, intern en met klanten, over de kansen die opkomende technologieën bieden. De goede ideeën komen dan vanzelf weer bij ons. Dit event is de eerste stap in dat interne proces.”
Drones en brillen
Het evenement in de Maassilo, een van die industrieel-hippe gebouwen waar Rotterdam vol mee staat, blijkt een waar tech-festival. Er zijn 3D-printers die chocolade-koekjes printen. Bezoekers kunnen de Google Glass en de Oculus-virtual-reality-bril uitproberen, en de TU Eindhoven demonstreert het team voetbalrobots waarmee het in 2012 wereldkampioen werd.
De zaal is helemaal vol, met werknemers van afdelingen als Consulting, Audit en Tax & Legal. De innovators van Deloitte hebben het evenement echter niet aangezwengeld via de gebruikelijke kanalen binnen het bedrijf. Ook de twee financieel consultants werden uitgenodigd voor iChange door een collega. “Dat hebben de organisatoren heel slim gedaan, het zo exclusief maken. Dan voel je je wel speciaal en dan wil je graag komen.”
Voor de komende weken staan rondetafelgesprekken gepland, elk met een andere markt als thema. Daar zullen de collega's samen met klanten en experts discussiëren over hoe de innovaties omgezet kunnen worden in nieuwe business opportunities. Nataly Katan: “Het innovatieve moet in het DNA komen van elke Deloitte-medewerker.”