Dit zegt krantendeskundige Piet Bakker, lector aan de Hogeschool Utrecht.

Volgens Bakker zullen adverteerders als eerste de gevolgen van de overname
merken. "Ze krijgen in de toekomst minder korting op de advertenties en
kunnen beide bedrijven niet meer tegen elkaar uitspelen", zegt de
onderzoeker.

Bakker verwacht dat beide titels naast elkaar blijven bestaan. "In
Denemarken, Portugal en Italië zijn ook uitgeverijen die twee gratis titels
uitgeven. In Denemarken is het Metro zelf die twee titels uitgeeft. In
Portugal en Italië wordt Metro gemaakt door uitgeverijen die zelf daarnaast
ook een eigen gratis dagblad drukken. Unilever verkoopt ook verschillende
merken zeep."

Volgens de krantenkenner is en blijft het voor Metro en Sp!ts moeilijk zich
van elkaar te onderscheiden: "De kranten liggen naast elkaar in bakken op de
stations. Lezers kiezen niet op basis van het profiel van de krant, maar
maken een willekeurige keuze op basis van beschikbaarheid. Ze lezen een
krant omdat ze die vinden in de trein of hebben gekregen van een uitdeler.
Mogelijk dat Metro wat serieuzer wordt en Sp!ts zich verder gaat
specialiseren in sport en entertainment. Gratis kranten in Scandinavië
slaagden er echter nooit in om verschillende lezersgroepen aan zich te
binden."

Op de distributie van beide kranten wordt voortaan veel geld bespaard, weet
Bakker. Hij verwacht dat er ook minder werk overblijft voor de
krantenuitdelers op de stationspleinen.

Bakker wijst erop dat TMG na de overname van Metro 40 procent van de
krantenmarkt in handen heeft. "Dat is nog nooit vertoond. De Telegraaf zelf
zegt dat het geen probleem oplevert. Metro maakt jaarlijks 23 miljoen euro
omzet. Aanmelding bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa was daarom
niet verplicht, daarvoor is de deal te klein. Maar de NMa kan ook zelf
besluiten in te grijpen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl