- De Estse e-bikeproducent Ampler richt zijn pijlen op de Nederlandse markt.
- Recentelijk is er een Nederlandse website gelanceerd en een showroom in Amsterdam geopend.
- Business Insider sprak met CEO Ardo Kaurit over de groei tot nu toe en de concurrentie in Nederland van producenten zoals VanMoof.
- Lees ook: E-bikemaker VanMoof haalt $128 miljoen op – en noemt een beursgang binnen 2 tot 3 jaar een ‘logisch vervolg’
Ampler is geboren in 2014 als een project van drie vrienden in een garage in Estland. “Wij kwamen toen een elektrische fiets tegen, en dachten: dit kunnen wij ook maken”, vertelt mede-oprichter en CEO Ardo Kaurit van Ampler tegen Business Insider.
Nadat ze hun eerste e-bike in elkaar hadden gezet, waren de drie vrienden van mening dat de fiets te goed was om niet met meer mensen te delen.
Momenteel verkoopt Ampler zo’n vijfduizend fietsen per jaar. Vorig jaar was dat goed voor een omzet van 10 miljoen euro. De belangrijkste afzetmarkt was tot nu toe Duitsland. Maar Ampler heeft recentelijk twee nieuwe showrooms geopend: eentje in Amsterdam en één in Zurich, naast de al bestaande showrooms in Keulen, Berlijn en Tallinn.
De e-bikes van Ampler komen in drie modellen, waar er dit voorjaar vijf nieuwe bijkomen. Het populairste model, de Ampler Stellar, is een veelzijdige stadsfiets die momenteel goed is voor 40 procent van alle verkopen.
Business Insider sprak met Kaurit over de groei tot nu toe, het verkoopmodel, de ambities en de concurrentie op de Nederlandse markt.
Hoe is het allemaal begonnen?
Kaurit: "Toen we ons eerste prototype hadden gebouwd, zijn we naar een fietsenbeurs in Duitsland gegaan. Daar zagen we hoe de fietsensector ervoor stond. Wij vonden dat onze fiets niet slechter was dan wat al op de markt was. Het was een fiets die licht en veilig was, iets wat bij veel consumenten zou passen."
"Twee jaar later hebben we drie fietsenmodellen gebouwd. In dat jaar hebben we tachtig fietsen verkocht, die we allemaal in onze kleine werkplaats in elkaar hebben gezet. Daarna zijn we gaan groeien, en in het jaar daarop hebben vijfhonderd fietsen verkocht. Vorig jaar hebben we vijfduizend fietsen aan de man gebracht."
Hoeveel fietsmodellen hebben jullie? Welke verkoopt het beste?
"Ons Stellar-model is de meest verkochte fiets van dit moment. We verkopen er nu zo'n tweeduizend stuks per jaar. Het is een veelzijdige stadsfiets, waarbij je best rechtop zit. Het is ook heel comfortabel dankzij de brede banden. Onze andere twee modellen zijn evenwel in trek."
"Op 7 maart lanceren we onze eerste twee nieuwe modellen, Ampler Juna en Ampler Axel. Deze twee fietsen hebben geen versnellingen en zijn makkelijk in onderhoud. Je hoeft geen fanatieke fietser te zijn om op deze modellen te fietsen. We hebben deze fietsen zo gemaakt dat ze bij een bredere groep mensen passen. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen."
"Daarnaast hebben we op 15 maart een tweede aankondiging over nieuwe modellen.”
In welke landen verkopen jullie het meest?
"Wij kunnen onze fietsen in heel Europa bezorgen. Onze thuismarkt, Estland, is veel te klein. We verkopen voornamelijk veel in Duitsland. Daar draaien we zo'n 80 procent van onze omzet. De andere markten waarin we actief zijn, zijn Oostenrijk, Zwitserland en Nederland."
Wat zijn de ambities in Nederland?
"Zo'n 5 procent van onze omzet komt uit Nederland. Wij willen dat verder omhoog krikken. Daarom hebben we een Nederlandstalige website gemaakt en een showroom geopend in Amsterdam."
Hoe vergelijkt de Nederlandse markt zich met andere markten?
"De leeftijdscategorie van Nederlandse consumenten is hoger dan die in Duitsland. Hierdoor maakt het minder uit hoe een fiets eruitziet. Daarnaast houden ze in Duitsland veel van technische foefjes, ze willen alle details kunnen vergelijken. In Nederland zijn technische details minder belangrijk. Mensen kijken naar de functionaliteit van een fiets, alles moet goed werken.
"Verder is de Nederlandse markt prijstechnisch gevoeliger."
Hoe differentiëren jullie je van concurrentie als VanMoof?
"Wij willen dat Ampler een merk is dat zorgt voor haar klanten. Al onze producten en diensten zijn klantgericht. Wij willen dat je erop kunt vertrouwen dat onze fietsen een heel leven meegaan en dat je ermee naar alle plekken van de stad kunt fietsen."
"Wij houden ons niet zo bezig met de concurrentie. Er is nu zo veel vraag naar fietsen dat de concurrentie minder uitmaakt."
"Als wij een concurrent op de Nederlandse markt moeten aanwijzen dan is dat VanMoof. Wij richten ons op hetzelfde type klant. Daarnaast zijn we beide bedrijven die zich direct op de consument focussen, via internet verkopen en de traditionele fietsenwinkels omzeilen."
Wat bieden jullie qua service op het gebied van reparatie en onderhoud?
"Wij hebben een in-house supportteam, dat voor elk probleem een oplossing kan vinden. Soms is de oplossing om een los fietsonderdeel toe te sturen naar de klant, zodat zij zelf de fiets kunnen repareren. Voor complexe problemen halen we de fiets bij mensen thuis op en repareren wij hem. We hebben een garantie van twee jaar."
"Daarnaast werken we met veel standaardonderdelen, zodat de fiets makkelijk te repareren is in elke fietsenwinkel."
"Wij bieden ook een verzekering aan voor onze fietsen."
Hebben jullie recent financiering opgehaald? Indien ja, welke partijen steunen jullie en waarin wordt het geld geïnvesteerd?
"Onze eerste drie rondes van financiering waren via crowdfunding. In 2015 hebben we 91.000 euro opgehaald, net voordat we het merk lanceerden. In 2017 hebben we 400.000 euro opgehaald, om voornamelijk in onze groei te investeren. In 2019 hebben we 2,5 miljoen euro opgehaald."
"Afgelopen zomer kregen we voor het eerst geld van Estse angel investors: 7,4 miljoen euro. Deze ronde werd geleid door Taavet+Sten. Sten is een van de eerste medewerkers van Skype en is daarmee groot geworden."
"We gebruikten het geld om verliezen te dekken. Vorig jaar was vanwege een schrijnend tekort aan onderdelen een moeilijk jaar voor ons. Daarnaast investeerden we weer in onze groei. Dit deden we door het openen van nieuwe showrooms, het produceren van twee nieuwe modellen en het upgraden van bestaande fietsen."
Zijn jullie winstgevend?
"Vorig jaar waren we verliesgevend vanwege de problemen met de toeleveringsketen. Maar in de jaren daarvoor waren wij wel winstgevend. We willen op een duurzame manier groeien. Dat betekent: groeien én winst maken."
"Het doel voor dit jaar is om weer winstgevend te worden."