“Onze klanten vinden de plastic flesjes fijn, omdat ze lichtgewicht en hersluitbaar zijn”, zei Bea Perez, vicepresident duurzaamheidsbeleid bij Coca-Cola, dinsdag tegen de BBC.
Het bedrijf is een van de grootste producenten van plastic afval, maar zegt daar nu niks aan te willen veranderen omdat de consument de plastic flesjes wil blijven gebruiken. Wel beloofde het bedrijf al eerder dat het per 2030 evenveel flesjes zal recyclen als het produceert.
“We kunnen ons bedrijf niet draaiende houden als we niet naar onze klanten luisteren,” zei Perez tegen de BBC. “Dus als wij onze infrastructuur aanpassen, meer recyclen en innoveren, dan kunnen we de consument laten zien welke mogelijkheden er zijn en zullen zij met ons mee veranderen.”
Onderdeel van de oplossing
De frisdrankgigant produceert drie miljoen ton aan plastic verpakkingen per jaar. Dat is vergelijkbaar met zo’n 200.000 plastic flesjes per minuut. Tijdens haar speech op het World Economic Forum in Davos zei Perez dat het bedrijf wel inziet dat ze nu ‘onderdeel van de oplossing’ moeten worden.
Coca-Cola heeft als doel dat al het verpakkingsmateriaal in 2030 voor minstens 50 procent uit gerecycled materiaal moet bestaan. Vorig jaar maakte het bedrijf in Nederland al een stap door het plastic rondom blikjes te vervangen door karton.
"Waar het ook vandaan komt, we willen dat elke verpakking meer dan een leven heeft", zei Coca-Cola's CEO James Quincey al eerder in een opiniestuk waarin hij het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf onder de loep nam.
Alleen glas verhoogt de CO2-voetafdruk
Het voorstel van milieuactivisten om alleen glas en aluminium te gebruiken, wijst Perez van de hand. Volgens haar zal dat leiden tot een stijging in de CO2-voetafdruk van het bedrijf. Glas is namelijk zwaarder dan plastic, waardoor het transport belastender is voor het milieu.
Wel is ze het met critici eens dat Coca Cola zich moet inspannen om de klimaatdoelen die gesteld zijn voor 2030 eerder te bereiken, maar ze wilde niet zeggen of zij ook zal opstappen als het bedrijf de doelen niet op tijd weet te realiseren. "We moeten dit doel bereiken en dat zullen we ook doen."