Het wemelt van de milieu-innovaties in de wereld van de autobrandstoffen. Een Duits bedrijf ziet kansen voor dieselbrandstof gemaakt met behulp van CO2 die aan de lucht wordt onttrokken.
Diesel? Dat maak je in de raffinaderij uit ruwe olie. Een fossiele brandstof dus die zorgt voor extra uitstoot van broeikasgas CO2. Maar het kan ook anders.
Het Duitse bedrijf Sunfire en de Canadese firma Carbon Engeneering experimenteren met een proces waarbij kooldioxide uit de lucht wordt gefilterd. Vervolgens wordt er, na splitsing van water in waterstof en zuurstof een koppeling gemaakt tussen waterstof en de koolstofatomen. Met ketens van koolwaterstoffen kan vervolgens een variant van diesel worden gemaakt.
Als de energie die in dit proces wordt gestoken geleverd wordt uit duurzame bronnen, is het proces per saldo CO2-neutraal. Er wordt CO2 aan de lucht onttrokken en bij de verbranding van de dieselbrandstof weer vrij gegeven. Maar er komt geen extra CO2 in de atmosfeer.
E-diesel voor dubbele prijs
Sunfire is dit jaar gestart met de proefproductie van zogenoemde e-diesel en de vraag is of dit product kan concurreren met klassieke motorbrandstoffen. De verkoopprijs van de e-diesel heeft een bandbreedte van 1 euro tot 1,50 euro per liter, zo geeft Sunfire aan tegenover de BBC
Klinkt niet slecht, maar deze prijsschatting blijkt exclusief belasting te zijn! In veel landen bestaat meer dan de helft van de pompprijs van diesel uit btw en accijns. Houd je daar rekening mee, dan is de e-diesel dus pakweg dubbel zo duur als diesel die uit ruwe olie wordt gemaakt.
Om diesel op basis van CO2-uit-de-lucht rendabel te maken is in eerste instantie forse steun van de overheid nodig.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl