Beetje bij beetje gaan steeds meer Europese landen overstag: de directe belasting van broeikasgas C02 rukt op. Duitsland wil zo’n belasting invoeren, enkele maanden nadat deze ook in het Nederlandse Klimaatakkoord is opgenomen.

Duitsland gaat in de nieuwe klimaatplannen een CO2-heffing op benzine, diesel, stookolie en aardgas invoeren. Dat is een van de uitkomsten van een urenlang overleg van de Duitse regeringspartijen CDU van bondskanselier Angela Merkel en de SPD van vicepremier Olaf Stolz. De CO2-belasting wordt vanaf 2021 gefaseerd ingevoerd.

Benzine en diesel worden in eerste instantie ongeveer 3 cent duurder. In de tweede fase vanaf 2026 komt er nog een verhoging van 9 tot 15 cent per liter. Het moet verrekend worden met de handel in emissierechten, een maatregel waaraan ook de aardoliemaatschappijen zich hebben gecommitteerd.

De nieuwe klimaatplannen kosten in totaal 50 miljard euro en moeten ervoor zorgen dat Duitsland de doelen voor 2030 haalt. De coalitie wil geen nieuwe schulden aangaan voor de financiering van het klimaatpakket, dat later vrijdag wordt bekendgemaakt. Duurzame alternatieven in het verkeer en voor verwarming van huizen moeten een impuls krijgen.

CO2-heffing in Nederland

Bij het Klimaatakkoord dat de regering-Rutte 3 afgelopen juni presenteerde, zijn ook plannen opgenomen voor een CO2-heffing. Die heeft echter geen betrekking op motorbrandstoffen zoals benzine en diesel, maar is gericht op het bedrijfsleven. Dus op de CO2-intensieve industrie.

Er komt vanaf 2021 een"verstandige" CO2-heffing om het reductiedoel van 14,3 megaton voor 2030 te halen. het idee is dat bedrijven tot een bepaald niveau CO2 mogen uitstoten, zonder dat ze daar belasting over betalen. Daarboven meten ze per ton CO2 minimaal 30 euro betalen. Dit bedrag kan tot 2030 oplopen naar 150 euro per ton.

LEES OOK: Deze 3 maatregelen staan NIET in het Klimaatakkoord – maar hebben wel een gigantische impact op de CO2-uitstoot