• De Chief Marketing Officer (CMO) van bedrijven moet een toekomst met ChatGPT en andere AI-tools omarmen, zeggen experts bij IT-reus IBM en onderzoeksbureau Gartner.
  • De meeste CMO’s zijn nog aan het uitzoeken hoe ze toepassingen van artificial intelligence het beste kunnen gebruiken.
  • Marketingmanagers moeten goed afwegen waar de toegevoegde waarde ligt en uitzoeken of AI aan de verwachting van de klant kan voldoen.
  • Lees ook: CEO’s van grote mediabureaus leggen uit hoe kunstmatige intelligentie de reclamewereld verandert

De Chief Marketing Officer (CMO) van een bedrijf gaat het vandaag de dag niet redden als de marketingafdeling technologie zoals ChatGPT en andere toepassingen van artificiële intelligentie (AI) links laat liggen. Dat stelt marketing- en communicatiemanager Jonathan Adashek van techreus IBM tegenover Insider.

“We leven in een wereld waar de cookie verdwijnt. Hoe serveer je dan content? AI zal een belangrijke rol spelen in het aanbieden van de juiste content op de juiste plaats”, zegt Adashek.

Bedrijven hebben meer databronnen dan ooit, benadrukt de IBM-manager. “Hoe combineer je dat allemaal? AI gaat dat doen, want anders duurt het te lang.”

Jonathan Adashek, senior vice president marketing en communicatie bij IBM
Jonathan Adashek, senior vice president marketing en communicatie bij IBM
Foto aangeleverd door Jonathan Adashek

Marketeers zullen op korte termijn niet vervangen worden door robots, maar AI kan bepaalde marketingfuncties wel overbodig maken, zegt Adashek. En als het op het daadwerkelijke creëren van content aankomt, zullen tools als generatieve AI "bijdragen, maar geen mensen vervangen."

Hoofd onderzoek Ewan McIntyre bij Gartner geeft desgevraagd aan dat de meeste CMO's nog uitzoeken hoe ze generatieve AI het beste kunnen inzetten. "Er is veel interesse, maar er wordt nog gekeken hoe het toegepast kan worden en wat voor waarde het kan opleveren", zegt hij.

"Er zijn enkele toepassingen waarin de hoeveelheid data een bottleneck is. Content is een data-intensief beest. Tegelijk denken CMO's dat de technologie aan bestaande technische middelen moet worden toegevoegd en dat het aan de verwachtingen van de klanten moet voldoen."

Volgens McIntyre zijn marketeers "van oudsher degenen die veel geld uitgeven aan tech, maar lopen ze nu tegen de uitdaging aan dat nieuwe tech juist onvoldoende wordt gebruikt."