- CM.com neemt voor 10 miljoen euro kassasystemenmaker PayPlaza over.
- Het Bredase techbedrijf wil zo verder groeien op het gebied van betaalverwerking.
- CM.com presenteert op 9 maart de jaarcijfers over 2020.
Het Bredase technologiebedrijf CM.com heeft een akkoord bereikt over de overname van PayPlaza.
Het beursgenoteerde CM.com betaalt 10 miljoen euro voor het bedrijf dat moderne kassasystemen heeft ontwikkeld die onder meer worden gebruikt in de winkels van Zeeman, in de horeca en bij verschillende overheidsinstanties zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken.
CM.com is in 1999 opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. De onderneming verzorgt voor bedrijven de communicatie met hun klanten via berichtendiensten als sms, WhatsApp en Apple-dienst Apple Business Chat waarmee klanten via iMessage kunnen worden benaderd. Daarbij levert het bedrijf ook betaaldiensten.
Van CM.com is bekend dat het verder wil groeien op het gebied van betaalverwerking. Volgens topman Van Glabbeek is er steeds meer vraag naar geïntegreerde betaaloplossingen, zoals mobiele pin-terminals.
PayPlaza, dat in Nederland een eigen sterke groei kent, hoopt onder de vleugels van CM.com ook internationaal sneller uit te kunnen breiden. Daarbij ziet het bedrijf kansen in de toenemende vraag naar zelfkassa's en mobiele betaaloplossingen in winkels, in de horeca en bij bezorgdiensten.
Oorlogskas van CM.com is goed gevuld
CM.com ging in februari 2020 naar de beurs via een fusie met het beursgenoteerde investeringsvehikel Dutch Star Companies One. Daarmee wilde het bedrijf extra kapitaal ophalen om internationaal te groeien. In september gaf CM.com nieuwe aandelen uit om nog eens bijna 32 miljoen euro te verwerven.
Met de financiering ging CM.com vorig jaar op overnamepad. Onder meer ticketingbedrijf Global Ticket, chatbotmaker CX Company en e-commerce klantenserviceprovider RobinHQ kwamen in handen van het Bredase techbedrijf. Daar wordt nu PayPlaza aan toegevoegd.
Op 9 maart komt CM.com met de jaarcijfers. Naar verwachting is de omzet flink gegroeid, omdat bedrijven door de coronacrisis meer inzetten op digitale communicatie.