Meraki werd zes jaar geleden opgezet door drie studenten van het
Massachussetts Institue of Technology (MIT). Hun idee: we gaan steden helpen
met het opzetten van wifi-netwerken.
Sequoia Capital, een fameuze venture capitalist en later Google stopten geld
in het bedrijfje van de drie jongens: Sanjit Biswas, John Bickett en Hans
Robertson.
Hotels, appartementen en bedrijven
Maar de drie moesten rap hun marktbenadering omgooien toen bleek dat
gemeentelijke netwerken niet snel van de grond kwamen. In plaats daarvan
richten ze zich op hotels – vooral in opkomende markten –
appartementencomplexen en bedrijven, schrijft Gigaom.
Die aanpak werkte wél. Mede geholpen door de iPhone, want die deed de vraag
naar internetverbindingen exploderen.
Cisco pakt nu ook middensegment
Meraki maakt niet de alleen de apparatuur maar levert ook de software waarmee
via het web de apparatuur kan besturen. De kennis over die aanpak is nog
relatief schaars bij Cisco, de maker van netwerkapparatuur voor het
internet.
Eerder kocht Cisco ook al Linksys, de bekende maker van routers voor met name
consumenten. Met Meraki pakt Cisco nu ook het middensegment.
Meraki was nog relatief klein, maar groeide snel. Dit jaar nam het aantal
personeelsleden toe van 120 naar 330, met 100 miljoen dollar aan orders in
de boeken.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl