Beleggers waren donderdag niet blij met de omzetdip bij levensmiddelengigant Unilever, onder meer bekend van Unox en Dove. Analisten wezen erop dat Unilever prijzen maar mondjesmaat verhoogt, om de omzet te stutten.
De omzetcijfers die Unilever donderdag naar buiten bracht, waren geen verrassing gezien de mededeling die het concern eind september al deed wat betreft de afzwakkende groei in de opkomende markten, aldus analist Marco Gulpers van ING. De onderliggende omzetgroei van 3,2 procent komt vrijwel overeen met de verwachting. Volumegroei ligt iets hoger, terwijl de prijsverhogingen iets lager liggen dan verwacht.
Gulpers merkt op dat Unilever nu herhaalt dat het in het vierde kwartaal een verbetering van de onderliggende omzetgroei verwacht ten opzichte van de afgelopen drie maanden. Analisten van SNS zeggen echter voorzichtig te zijn wat betreft deze uitspraak.
Rabobank stelt dat de groei in de opkomende markten is teruggevallen van 10 à 11 procent in de eerste twee kwartalen van het jaar tot 5,9 procent in het derde kwartaal.
Ook de ontwikkelde markten waren zwak, met 2,7 procent lagere volumes in de VS. Maar de volumeontwikkeling in Europa noemt Rabo ,,goed”. Een en ander werd geholpen door sterke ijsverkoop. De prijzen in Europa werden wel met 1,7 procent verlaagd.
Beleggers niet tevreden met Unilever
Beleggers leken donderdag niet ingenomen met de cijfers van Unilever en zetten het aandeel rond 10.00 uur 0,8 procent lager op 28,75 euro. De AEX noteerde intussen 0,2 procent hoger.
Unilever heeft het afgelopen kwartaal veel last gehad van valutaschommelingen, onder meer door de sterk gestegen waarde van de euro. De omzet daalde in het derde kwartaal met 6,5 procent, zo maakte het levens- en wasmiddelenconcern donderdag bekend.
De totale omzet ging omlaag tot 12,5 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een omzet van 12,9 miljard euro. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 8,5 procent, aldus Unilever. Dat betekent dat exclusief dit effect de omzet wel zou zijn gestegen. Financieel topman Jean-Marc Huët liet weten dat over heel 2013 de wisselkoerseffecten de omzet met 6 procent zullen drukken.
Exclusief de gevolgen van valutaschommelingen en andere variabele kosten kwam de omzetgroei uit op 3,2 procent, waarbij de opkomende markten nog steeds met 5,9 procent groeiden. Unilever maakte vorige maand bekend dat de groei in opkomende markten iets is afgezwakt. Huët noemde de groei in de gebieden nog steeds ,,heel goed'', hoewel iets lager dan pakweg 12 maanden geleden. Hij zei dat Unilever op dit moment niet rekende op sterkere groei voor de komende periode.
Lagere prijzen helpen omzet in Europa
Ook in Europa en de Verenigde Staten ziet het concern geen echte verbetering in de marktomstandigheden, maar in Europa is volgens Huët wel sprake van ,,tekenen van stabilisatie''. In de Noord-Europese landen werd Unilever de afgelopen maanden geholpen door het goede weer, maar in het zuiden namen de verkopen af. Voor heel Europa groeide de omzet onderliggend met 0,4 procent, terwijl de prijzen met 1,7 procent werden verlaagd.
De bestuurder zei ,,iets voorzichtiger'' te zijn geworden over de VS, onder meer door de aanhoudend hoge werkloosheid en de recente shutdown. ,,De onzekerheid is daar iets toegenomen'', aldus Huët.
Voor alle regio's namen de verkoopvolumes met 1,9 procent toe, terwijl Unilever de prijzen met 1,3 procent wist te verhogen. Bij de tak Levensmiddelen namen de omzetgroei en volumes af. Verzorgingsproducten van Unilever zaten nog steeds in de lift met een groei van 5,8 procent.
In het vierde kwartaal rekent Unilever op een verbetering van de omzetgroei ten opzichte van dit kwartaal, voornamelijk door innovaties. De afgelopen 9 maanden bedroeg de groei 4,4 procent en kwam daarmee boven het marktgemiddelde uit. Ook voor heel 2013 mikt Unilever op een onderliggende groei die boven de rest van de markt uitstijgt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl