Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven is in volle gang.
Vrijdag rapporteerde telecomconcern KPN een hogere omzet en winst. KPN wint klanten dankzij de uitrol van glasvezel.
Donderdagavond presenteerde de Amerikaanse techreus Amazon zeer sterke kwartaalcijfers, mede dankzij de hoge vlucht die online winkelen heeft genomen.
Het seizoen van de bedrijfscijfers is in volle gang. Beleggers kijken niet alleen naar de resultaten over de eerste drie maanden van dit jaar, maar ook naar de verwachtingen voor de rest van 2021.
Vrijdagochtend kwam telecomconcern KPN met de cijfers naar buiten, net als verlichtingsbedrijf Signify. Donderdagavond was het de beurt aan de Amerikaanse techreus Amazon en social mediabedrijf Twitter.
De sterke cijfers van Amazon resulteerden in de nabeurshandel in een 3 procent hogere koers voor het aandeel Amazon; Twitter waarschuwde voor tragere groei en het aandeel ging in de nabeurshandel ruim 10 procent onderuit.
Vrijdagochtend noteerde het aandeel KPN kort na de opening 0,3 procent hoger. Signify maakte een koerssprong van ruim 6 procent.
Lees ook: Tech weer gewild op de beurs: zo hard kan het gaan met aandeel Amazon
KPN ziet winst stijgen en rolt glasvezelnetwerk verder uit
KPN heeft in het eerste kwartaal zijn klantenbestand zien groeien. Zo kwamen er meer klanten voor vast internet door de aanleg van het glasvezelnetwerk in veel meer gebieden in Nederland. Ook wist het bedrijf meer zakelijke klanten aan zich te binden, zowel voor vast internet als voor mobiele telefonie.
Door de groei van het glasvezelnetwerk en een onlangs aangekondigd samenwerkingsverband met pensioenuitvoerder APG om de aanleg van glasvezel verder te versnellen, kan KPN van zijn kopernetwerk af. Dat moet vanaf 2023 gebeuren.
Nu al heeft KPN in zes proefgebieden het kopernetwerk afgesloten. Als KPN geen twee netwerken hoeft te onderhouden kan het bedrijf flink op de kosten besparen, laat topman Joost Farwerck weten.
De omzet van KPN daalde ten opzichte van een jaar eerder met 2,9 procent en bedroeg een kleine 1,3 miljard euro. Onder de streep hield het telecombedrijf 141 miljoen over, wat een stijging van 18 procent betekent. Dat komt onder meer door een kostenbesparingsprogramma dat KPN heeft ingezet. Er werd al 21 miljoen euro bespaard, vooral op personeelskosten.
Signify ziet omzet groeien, maar heeft last van materiaaltekort voor verlichting
Verlichtingsbedrijf Signify heeft in het eerste kwartaal last gehad van materiaaltekorten. Door de coronapandemie stond de wereldwijde leveringsketen onder druk. Dat zal ook in het tweede kwartaal invloed hebben, en in mindere mate in de tweede helft van het jaar.
Dat meldt Signify in een handelsbericht over het eerste kwartaal, zonder concreter te worden. Het concern ziet wel tekenen van economisch herstel, zeker in China en het Midden-Oosten en in wat mindere mate in Europa. Daarbij zullen de voortdurende vaccinaties en versoepelingen van de lockdowns in de loop van het jaar waarschijnlijk zorgen voor verdere verbeteringen.
Signify zag de omzet het afgelopen kwartaal uitkomen op bijna 1,6 miljard euro, 12 procent meer dan een jaar eerder. De winst bedroeg 60 miljoen euro, van 27 miljoen euro in de eerste meetperiode van 2020.
De voormalige lampendivisie van Philips greep recent hard in om de klappen van de coronacrisis te boven te komen. Zo gaan er honderden banen verloren, voornamelijk ondersteunende functies. Ook sluit er een fabriek in de Amerikaanse staat Mississippi.
Amazon blijft sterk profiteren van webshoppen in coronatijd
Technologieconcern Amazon heeft in de eerste drie maanden van het jaar een 44 procent hogere omzet gehaald dan een jaar eerder. Tijdens lockdowns namen steeds meer consumenten hun toevlucht tot het grootste webwinkelbedrijf van de Verenigde Staten. Het concern zag in dezelfde periode zijn winst meer dan verdriedubbelen.
De totale opbrengsten van het eerste kwartaal bedroegen 108,5 miljard dollar. Dat is meer dan Amazon zelf aan het begin van dit jaar voorspelde en ook boven de verwachtingen van kenners. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 8,1 miljard dollar, tegenover 2,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020.
Wereldwijd doen e-commercebedrijven het goed dankzij de coronacrisis. Voor veel consumenten zat er wegens winkelsluitingen en het gebod vooral thuis te blijven niets anders op dat via internet inkopen te doen. Maar Amazon lijkt niet te vrezen voor een tanende populariteit als vaccinatiecampagnes de heropening van de winkelstraat inluiden. Voor het tweede kwartaal rekent Amazon op een nog hogere omzet van 110 miljard tot 116 miljard dollar, wat respectievelijk 24 tot 30 procent meer is dan een jaar eerder.
Topman en oprichter Jeff Bezos wijst in zijn toelichting op het succes van alle andere diensten die Amazon is gaan aanbieden naast e-commerce. De eigen videostreamingdienst Prime Video wordt door 175 miljoen mensen bekeken, waarmee het platform al aardig richting de 208 miljoen abonnees van marktleider Netflix beweegt. Daarnaast blijft de tak voor cloudsoftware, die voor een groot deel van de winst van Amazon zorgt, ook hard groeien.
Amazon ligt ook onder vuur van activisten en vakbonden omdat de werkomstandigheden in distributiecentra zwaar zouden zijn en critici op de werkvloer zouden worden tegengewerkt. Bezos, 's werelds rijkste man, pareert die kritiek in Amazons kwartaalbericht met een opsomming van alle maatregelen die het bedrijf heeft genomen voor het welzijn van werknemers.
Zo zou het aantal gewrichts- en spierklachten, die veel voorkomen onder distributiemedewerkers, met 32 procent zijn afgenomen dankzij preventiemaatregelen. Absolute aantallen van deze klachten noemde het bedrijf daarbij niet.
Twitter waarschuwt voor tragere groei
Twitter heeft er in het eerste kwartaal 20 procent meer dagelijks actieve gebruikers bij gekregen ten opzichte van een jaar eerder. Het socialmediabedrijf waarschuwt tegelijkertijd dat spectaculaire groeicijfers er de komende periodes niet meer in zitten.
In de eerste drie maanden van het jaar waren volgens Twitter dagelijks 199 miljoen mensen online op het berichtenplatform. De verbanning van voormalig Amerikaans president Donald Trump wegens aanzetten tot haat, leidde niet tot de gevreesde leegloop van het platform. Volgens Twitter komt dat door nieuwe functies die mensen langer aan de app binden, zoals een betere groepering van berichtjes rond interesses van twitteraars.
Adverteerders wisten het bedrijf ook goed te vinden, getuige de omzetgroei van 28 procent tot ruim 1 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 68 miljoen dollar, tegenover een verlies van 8,3 miljoen dollar een jaar eerder.
In de komende kwartalen zal de aanwas van nieuwe twitteraars geringer zijn, verwacht het in San Francisco gevestigde bedrijf. Het dieptepunt komt mogelijk in het lopende tweede kwartaal. Dat komt doordat de coronapandemie vorig jaar juist voor een grote toestroom van nieuwe gebruikers zorgde, omdat veel mensen het platform een nuttige bron van info over de virusuitbraak vonden.
Ook de omzet zal in het tweede kwartaal mogelijk lager uitvallen. Twitter schat dat de opbrengsten tussen de 980 miljoen en 1,08 miljard dollar voor die meetperiode. Beleggers schrokken van die zwakke prognose waardoor het aandeel in de nabeurshandel 9 procent onderuit ging.
Onlangs gaf topman Jack Dorsey toe dat zijn bedrijf te langzaam innoveerde, waardoor de groei vergeleken met concurrenten als Facebook maar langzaam gaat. Om snel aantrekkelijke nieuwe Twitter-functies te ontwikkelen die het bedrijf geld opleveren, wil het bedrijf het personeelsbestand met een kwart uitbreiden. Dat zorgt ook voor een even grote stijging van de kosten.