Donderdag kwam weer aantal grote beursgenoteerde bedrijven met de jaarcijfers naar buiten. En daarnaast presenteerde ook Rabobank, de Nederlandse grootbank die niet beursgenoteerd is, de resultaten over 2021.

Rabobank trekt extra geldt uit voor verbetering van het antiwitwasbeleid. Levensmiddelenconcern Unilever – bekend van merken als Dove, Axe en De Vegetarische Slager – verhoogde zijn verkoopprijzen om duurdere grondstofkosten te compenseren. En staalreus ArcelorMittal voerde eveneens prijsverhogingen door.

Beleggers zetten de aandelen van Unilever en Arcelor donderdag na de publicatie van de cijfers in beide gevallen zo’n 3 procent lager.

Rabobank: kwart miljard beschikbaar voor beter antiwitwasbeleid

Rabobank trekt vanwege aanwijzingen van De Nederlandsche Bank (DNB) 249 miljoen euro extra uit om zijn antiwitwasbeleid te verbeteren. Volgens de bank is het geld nodig voor bijvoorbeeld het wegwerken van achterstanden bij het klantenonderzoek en het in de gaten houden van transacties.

"We hebben al veel verbeteringen doorgevoerd, maar er is ook nog veel werk te doen", geeft topman Wiebe Draijer aan. Volgens hem zijn er nu al 4900 mensen aan de slag met het tegengaan van witwassen. Maar hij schat in dat er dit jaar nog wel duizend tot 1500 mensen extra nodig zijn. Die zal Rabobank voor een groot deel waarschijnlijk extern moeten werven.

De witwasregels zorgen al jaren voor problemen bij de Nederlandse banken. ING en ABN AMRO moesten beide honderden miljoenen euro's betalen na schikkingen met het Openbaar Ministerie (OM). Draijer kan niet zeggen of zo'n geldstraf ook voor Rabobank dreigt. "We weten het niet", geeft hij aan.

Rabobank voldeed al langer niet aan de vereisten. Eerder heeft het concern daarom al eens een dwangsom van 500.000 euro moeten betalen. Rabobank kondigde in november vervolgens aan dat DNB een zogeheten handhavingstraject zou starten vanwege de tekortkomingen rond het tegengaan van witwassen. De uitkomst daarvan is nog onbekend en Draijer wil er nog nog niet op vooruitlopen.

Het coöperatieve concern heeft zijn winst afgelopen jaar wel fors opgevoerd. Onder de streep bleef bijna 3,7 miljard euro over, waar in het eerste coronajaar 2020 nog net geen 1,1 miljard euro winst in de boeken ging. Deze winstsprong dankt Rabobank vooral aan het aantrekken van de economie. Daardoor kon de bank ook veel geld dat eerder apart was gezet voor dreigende kredietverliezen, weer laten vrijvallen.

De kosten liepen wel op. De bank heeft namelijk ook een voorziening genomen van 333 miljoen euro voor compensatie van kredietproducten met een variabele rente. Het was al bekend dat Rabobank met een compensatieregeling zou komen voor klanten die in het verleden te veel rente hebben betaald op bepaalde leningen. Rabobank zei eerder nog dat er met de regeling waarschijnlijk zo'n 100 miljoen euro was gemoeid, exclusief kosten voor rente op rente en uitvoeringskosten. Maar later zou nog een uitgebreidere berekening volgen. "We hebben nu een betere inschatting kunnen maken", stelt financieel directeur Bas Brouwers.

Unilever: prijsverhogingen stuwen omzet

De producent van levensmiddelen en consumentengoederen Unilever heeft in 2021 de sterkste omzetgroei in negen jaar behaald. De onderneming verhoogde de verkoopprijzen om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren. Daarnaast kondigde Unilever aan voor de voorzienbare toekomst geen grote overnames te zullen doen, na het mislukte miljardenbod op de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK).

De onderliggende omzet, dus exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, steeg afgelopen jaar met 4,5 procent. Het verkoopvolume nam met 1,6 procent toe en de prijzen werden met 2,9 procent verhoogd. De totale omzet kwam daarmee uit op 52,4 miljard euro. Daarbij werd een nettowinst behaald van 6,6 miljard euro, tegen bijna 6,1 miljard euro een jaar eerder.

Unilever zegt dat de grondstofprijzen vorig jaar "dramatisch" sterk zijn gestegen, wat een grote uitdaging was voor het bedrijf. Daarnaast kondigde Unilever onlangs een herstructurering aan waarbij wereldwijd ongeveer 1500 managementbanen komen te vervallen. Dat moet volgens de Britse onderneming een kostenbesparing opleveren van 600 miljoen euro over een periode van twee jaar.

ArcelorMittal: hogere prijzen bij aantrekkende vraag naar staal

ArcelorMittal, een van de grootste staalproducenten ter wereld, heeft afgelopen vorig jaar flink geprofiteerd van de sterke vraag naar staal door het economisch herstel van de coronacrisis. Daarbij kon het aan de Amsterdamse AEX-genoteerde concern zijn verkoopprijzen flink verhogen, waardoor de resultaten werden gestuwd.

De omzet steeg naar 76,6 miljard dollar, omgerekend 67 miljard euro. Dat was 53,3 miljard dollar in 2020. De nettowinst sprong omhoog naar 15 miljard dollar. Een jaar eerder werd nog een verlies van 733 miljoen dollar geleden, mede omdat toen fabrieken moesten sluiten vanwege de lockdowns tegen de coronapandemie.

Topman Aditya Mittal spreekt in een toelichting dan ook van een sterk jaar voor ArcelorMittal. Volgens hem zorgde het wereldwijde economische herstel voor een grote staalvraag in alle markten, met zeer hoge winstgevendheid voor de onderneming. ArcelorMittal verscheepte vorig jaar bijna 63 miljoen ton staal.

Het in Luxemburg gevestigde bedrijf rekent voor dit jaar opnieuw op goede prestaties. De wereldwijde staalvraag neemt naar verwachting met 2,5 tot 3 procent toe.

LEES OOK: Waarom het aandeel Meta (Facebook) voor beleggers interessant blijft, ook na de dramatische koersval