Het aandeel Air France-KLM kreeg donderdag een dreun na tegenvallende kwartaalcijfers. Kort na opening daalde het aandeel bijna 10 procent, de grootste daling sinds februari. Later in de ochtend herstelde het aandeel enigszins en bleef het verlies beperkt tot 5 procent.
Traditioneel is het derde kwartaal een topperiode voor de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij, juist door de zomervakantieperiode die voor extra inkomsten zorgt. Maar afgelopen kwartaal boekte Air France-KLM een lager resultaat dan in het derde kwartaal van 2018 én een lager resultaat dan in het derde kwartaal van 2017.
Air France-KLM: kosten gaan niet snel genoeg omlaag
Analisten waren teleurgesteld over de cijfers. Het lijkt Air France-KLM niet te lukken voldoende kostenbesparingen te realiseren, stellen financiële analisten van adviesbureau Bernstein in een reactie op de cijfers van de luchtvaartcombinatie. De omzet werd volgens hen geremd door een teruggang bij de langeafstandsvluchten.
Die teruggang in de omzet zien analisten van ING als een negatieve verrassing in de kwartaalcijfers. Toch verwachten zij dat de markt zich nu vooral zal richten op de toekomstplannen van Air France-KLM die topman Ben Smith volgende week zal presenteren.
Analisten gingen al uit van een winstval voor het hele jaar. Daarom moet Air France-KLM volgens de analisten van Bernstein laten zien dat de neergang grotendeels te wijten is aan eenmalige tegenvallers om zo het vertrouwen van beleggers te behouden.
Air France versus KLM
Maar hoe zijn eigenlijk de resultaten van de twee onderliggende organisaties? Ofwel: KLM versus Air France.
We hebben de cijfers voor het operationele resultaat per kwartaal van respectievelijk KLM en Air France over de afgelopen drie jaar naast elkaar gelegd.
De blauwe balken in de onderstaande grafiek tonen de cijfers van KLM, de rode die van Air France.
Wat blijkt? De resultaten van de luchtvaartmaatschappij schommelen sterk per kwartaal. Maar Air France presteerde de afgelopen jaren elk kwartaal zwakker dan KLM. Als er winst werd gemaakt, maakte KLM meer winst. In verliesperioden was het verlies bij Air France groter.
Nu zeggen absolute getallen natuurlijk niet alles. Laten we ook kijken naar de operationele marge, de winst of het verlies als percentage van de omzet. Dan ziet het plaatje er als volgt uit.
Ook hier blijkt KLM in de afgelopen drie jaar koploper.
Lees meer over vliegen:
- Ik vloog mee met de langste non-stopvlucht ter wereld van ruim 19 uur
- 9 verrassende aspecten van het werk van stewards en stewardessen
- KLM ziet vliegen tegenwoordig als drinken: ‘Doe het met mate’, zegt topman Pieter Elbers
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten