Christine le Duc gaat flink reorganiseren. De erotiekketen sluit in Nederland dertien van de 26 winkels, omdat deze door de toegenomen verkoop via internet niet meer winstgevend zijn.
Daardoor gaan veertig van de tachtig arbeidsplaatsen verloren, aldus het bedrijf maandag, maar gedwongen ontslagen zullen niet plaatsvinden. De stap van Christine le Duc is de zoveelste tegenslag voor de Nederlandse winkelstraat, na het faillissement van onder andere Miss Etam, Schoenenreus, warenhuisketen V&D en de schoenenzaken van Macintosh.
Jaarverliezen liepen op
“Ook wij hebben te maken met minder mensen in de winkels”, stelde interim-topman Kees Vlasblom van het Duitse moederbedrijf Beate Uhse in een toelichting. Dat leverde in de zaken die dicht moeten jaarverliezen op van 70.000 tot 100.000 euro per winkel. Hij wees er daarbij op dat de resterende winstgevende dertien filialen ‘net op een betere plek’ zitten dan de winkels die nu sluiten.
Het erotiekconcern sluit eind februari de filialen in Maastricht, Utrecht, Breda, Heerlen, Apeldoorn, Leeuwarden, Amersfoort, Hoorn, Delft, Enschede en Ede. Het filiaal aan het Spui in Amsterdam sluit in mei, eind juni volgt een filiaal in Rotterdam. Christine le Duc sloot vorig jaar al acht winkels, omdat ze onrendabel waren. De spreiding over Nederland blijft volgens Vlasblom, met uitzondering van Limburg waar de winkels verdwijnen, verder intact.
‘Zintuigen gebruiken bij aankoop’
Het sluiten van de filialen wil niet direct zeggen dat er extra zal worden geïnvesteerd in het onlineverkoopkanaal van Christine le Duc. De winstgevende winkels die wel openblijven gaan zich volgens Vlasblom ‘met volle kracht’ bezighouden met lokale marketing, beurzen en het helpen van klanten ‘die hun zintuigen willen gebruiken bij het kopen van erotische artikelen’.
Moederbedrijf Beate Uhse is overigens het grootste erotiekconcern van Europa. De onderneming bestaat bijna zeventig jaar en is in Duitsland beursgenoteerd. De Beate Uhse Groep is actief in tien landen in Europa. De omzet bedroeg in 2014 bijna 143 miljoen euro en het concern voert circa 20.000 producten. In Nederland is naast Christine le Duc ook online-erotiekwarenhuis Pabo een bekende merknaam.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl